Aandacht voor de muziek van Georg Muffat (1653-1704), waarin de Franse en de Italiaanse muziekstijl samenkomen.
Muffat kreeg zijn muzikale opleiding o.a. bij Jean Baptiste Lully in Parijs. Hij werkte aan het hof van Keizer Leopold de Eerste en bij de aartsbisschop van Salzburg. Deze gaf hem toestemming om op studiereis te gaan in Italië, waar hij in de leer ging bij Pasquini, en waar hij ook Arcangelo Corelli ontmoette.
En zo kwamen er in Muffats muziek twee uiteenlopende barokstijlen samen: de Franse en de Italiaanse.
Georg Muffat (1653-1704)
1. Uit Armonico Tributo, Concerti Grossi (Salzburg 1682/Passau 1701):
Eerste sonate in D-groot
– Sonata. Grave
– Allegro e presto
– Allemande. Grave e forte
– Grave
– Gavotte. Allegro e forte
– Grave
– Menuet. Allegro e forte
Ensemble 415 olv. Chiara Bianchini en Jesper Christensen
(CD Muffat Armonico Tributo. Harmonia Mundi HMC 901581)
Georg Muffat
2. Uit Florilegium Primum: nr. 3: Gratitudo
– Ouverture
– Balet
– Air
– Bourrée
– Gigue
– Gavotte
– Menuet
Salieri Chamber Orchestra olv. Tamás Pál.
(2CD Georg Muffat – Concerti Grossi Florilegium. Arkadia CDAK 136.2)
Georg Muffat
3. Sonate voor vioolsolo en basso continuo
Stefano Rossi, viool. Gabriele Palomba, theorbe
(CD Georg Muffat – Propitia Sydera. Stradivarius 33897, 2011)
Georg Muffat
4. Concerto nr. 12. Propitia Sydera (Roma Salzburg 1682-1689)
– Sonata – Grave
– Aria – Largo
– Gavotta – alla breve e presto
– Grave
– Ciacona Un poco grave
– Borea Allegro
La Concordanza olv. Irene de Ruvo, clavecimbel
(CD Georg Muffat – Propitia Sydera. Stradivarius 33897)
