Electronic Frequencies #5. Dit vijfde, door elektronica specialist Wilco Botermans geproduceerde, deel bevat werk van Bohuslav Martinu, Pieter Suurmond, Olivier Messiaen, Danny de Graan en Stanislav Kreitchi.
01: Theremin vs Ondes Martenot. Omdat ik niet kon kiezen welke versie van ‘Fantasie voor theremin, fluit, strijkers en piano’ van Bohuslav Martinu ik wilde laten horen, heb ik ze met elkaar gemuteerd in het geluidsbewerkingsprogramma Soundhack. Door de grotere expressie van de uitvoering met theremin (CD: Lydia Kavina: Music from the Ether) heeft die versie de overhand. Echter de Franse versie met de puurder klinkende ondes marenot (CD: Thomas Bloch: Music for Ondes Martenot) schemert er steeds doorheen.
02: Element: Waterstof (823 spectral lines)
from: Pieter Suurmond’s nanotone sample library (Atomic spectra sonified)
Electromagnetic spectra of atoms and ions, ranging from deep infrared up to far ultraviolet, were transposed exactly 40 octaves down to make them audible.
03: Nog 1 laatste keer Olivier Messiaens ‘Oraison’. In een gemuteerde versie van de uitvoering van het Ensemble D’Ondes De Montreal en Richard Lainhart’s uitvoering op op een Haken Continuum fingerboard.
04: Pieter Suurmond: Alchemistic Metals
This work in progress is based on some alchemistic relationships. The 7 days of the week are associated with the 7 heavenly bodies Sun, Moon, Mars, Mercury, Jupiter, Venus and Saturn. These also correspond to the 7 alchemistic metals Gold, Silver, Iron, Mercury, Tin, Copper and Lead.
Matter is music: Atomic emmision spectra can be transposed down 40 octaves into the audible range (lowest frequency component from copper of 8733.7004 nanometers in vacuum then becomes 31.2193 Hertz in air). Spectra of metals provide subscriptions for the frequency domain. The rythm of the 7 days subscribe the time domain.
05: Danny de Graan: Equilibrium. Algoritmische compositie voor Fokker orgel & Elektronica (2009).
Het Fokker orgel is microtonaal, waarbij het manuaal is opgedeeld in 31 tonen per octaaf. Het
heeft 2 manualen met elk 319 toetsen (143 tonen) en een baspedaal met 45 pedalen
(45 tonen). Het is in 1950 gebouwd op initiatief van Adriaan Fokker. Het orgel is sinds 2009 uitgerust met een midi-aansluiting waardoor het orgel aan te sturen is d.m.v. een computer.
06: Stanislav Kreitchi: Rosjdenie Wertikali (The Discovery of Vertical) op ANS Synthesizer. De ANS synthesizer is een foto-elektronische synthesizer, waarbij de partituur wordt getekend op een glazen plaat die is ingesmeerd meet zwarte gom. 720 foto-elektrische cellen sturen elk een oscillator aan, verdeeld over 10 oktaven. Het oktaaf is dus verdeeld in 72 individuele tonen. Stanislav Kreitchi was de assistent van de uitvinder, Evgeny Murzin, en de beheerder van het instrument tot het in 2007 in het museum werd gezet. Murzin’s inspiratie was Alexander Nikolajevitsch Scriabin (ANS).
07: Pieter Suurmond: Hoofdstuk (1994) van zijn website: Most sounds in Hoofdstuk were made by additive synthesis. I am being inspired by both the very small and the very large in our environment. Many bell and gong-like sounds were derived from the simple quantum mechanical models of the helium+ ion and the hydrogen atom: the light-waves these atoms may emit (from infrared to ultraviolet), were made audible by transposing them exactly 39 octaves downwards. Drone-like sounds were derived from our own solar system: I transposed orbit and rotation-speeds of planets and their moons 33 (and more) octaves upwards to make them audible.
Outro: Levnet members: Rainbow in Curved Ether. 22 mensen die op verzoek tot 5 minuten 1 toon aanhielden op een theremin. Opgenomen door de deelnemers zelf, ergens in februari 2010.