spinner

Geen dag zonder Bach

vr 12 jul 2019 13:00 uur
Genre: Barok
Componisten: Barbara | Johann Sebastian Bach

Aflevering 710 van ons werkdagelijks programma met muziek van en rond Johann Sebastian Bach. We laten de Ratswechselkantate BWV 120 en de huwelijkscantate BWV 120a van 1729 horen. Hoe ze in relatie tot elkaar staan, is te lezen op de nieuwe Bach-website van Eduard van Hengel.

 

Een tip van de redactie van Geen dag zonder Bach: Er is een nieuwe website met alle vocale werken van Bach, door Eduard van Hengel.

Klik hier om naar deze site te gaan.

Govert Jan Bach was op zondag 7 juli 2019 aanwezig in de Geertekerk in Utrecht, waar hij de feestelijke presentatie van deze zeer informatieve website mocht openen.
Vandaag in Geen dag zonder Bach een staaltje van het parodiëren van eerdere werken van Bach aan de hand van BWV 120 én BWV 120A. We nemen er de tijd voor om beide cantates te laten horen.

Eduard van Hengel schrijft er het volgende over:

‘….De huwelijkscantate BWV 120a van 1729 staat in een parodie-relatie tot de
Ratswechselkantate BWV 120 die ons is overgeleverd in een autografe partituur uit 1742, maar de deskundigen spreken elkaar tegen over de vraag welk van beide cantates de ander tot voorbeeld diende. Delen van de 1729-cantate zijn onmiskenbaar niet origineel maar of ze bewerkingen vormen van een vroegere uitvoering van BWV 120 of van een verdwenen voorbeeld dat aan beide ten grondslag lag, is niet vast te stellen.
In welke richting dan ook: er bestaan relaties tussen de delen 1, 3 en 6 van BWV 120a met de delen 2, 4 en 1 van BWV 120. Van de huwelijkscantate (‘Brautmesse’) zijn ons trouwens slechts de vocale partijen en het laatste deel van de partituur overgeleverd, maar geholpen door de parodierelaties, liet de cantate zich (o.m. door Koopman en Suzuki) tamelijk eenvoudig reconstrueren. De ontleningen aan uiteenlopende vroegere composities waarvan de vlekkeloze handschriftresten van BWV 120a getuigen, geven dit gelegenheidswerk het karakter van een pasticcio, een ‘copy/paste-compositie’…’

Lees meer over deze twee cantates of andere werken op de website van Eduard van Hengel.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
1. Ratswechselkantate BWV 120
– 1. Arie (Alt). Gott, Man Lobet Dich
– 2. Chor. Jauchzet, Ihr Erfreuten Stimmen
– 3. Rezitativ (Bass). Auf! Du Geliebte Lindenstadt
– 4. Arie (Sopran). Heil Und Segen
– 5. Rezitativ (Tenor). Nun, Herr, So Weihe
– 6. Choral. Nun Hilf Uns, Herr
Hana Blazíková, sopraan. Robin Blaze, altus. Peter Kooij, bas. Bach Collegium Japan olv. Masaaki Suzuki
(cd Cantatas Vol.48)

2. Cantate “Herr Gott, Beherrscher Aller Dinge”, BWV 120A
– Herr Gott , Beherrscher Aller Dinge
– Wie Wunderbar, O Gott, Sind Deine Werke
– Leit, O Gott, Durch, Deine Liebe
– Presto
– Herr Zebaoth, Herr, Unsrer Väter Gott
– Herr, Fange An Und Sprich Den Segen
– Der Herr, Herr Unser Gott
– Lobe Den Herren, Der Deinen Stand Sichtbar Gesegnet
Barbara Schlick, sopraan. Kai Wessel, altus. Guy de Mey, tenor. Klaus Mertens, bas. The Amsterdam Baroque Orchestra & Choir olv. Ton Koopman
(cd Cantatas, Vol. 20)

3. Klavier Concerto in f-klein, BWV 1056
– 1. Allegro
– 2. Largo
– 3. Presto
La Risonanza olv. Fabio Bonizzoni, klavecimbel
(cd Bach Harpsichord Concertos, Vol. 1)

 

Op foto: Eduard van Hengel (NRC)

 

Samenstelling & presentatie: