Brahms Strijkkwartetten.
De aard van het Strijkkwartet in Bes-gr.t., opus 67, wordt vooral bepaald door het eerste deel (Vivace) dat niet alleen in de landelijke toonsoort Bes-groot staat, maar ook in een zes-achtste maat is geschreven. We kunnen er bijna niet omheen dat deze muziek veel gelijkenis vertoont met het Strijkkwartet in Bes-gr.t. van Mozart dat ook wel als Jachtkwartet te boek staat. Brahms was een groot liefhebber van de muziek van Mozart en bezat ook enkele van zijn manuscripten. Toch lijkt hier toch echt sprake van toeval te zijn. Zo er een verband aangewezen kan worden, dan is dat vooral te vinden in de economie waarmee Brahms te werk is gegaan. Geen noot te veel. Dat was ook Mozart’s devies. Of zoals Brahms aan zijn vriend, de chirurg Theodor Billroth liet weten, aan wie hij opus 51 had opgedragen: “Het is niet moeilijk [een kwartet] te schrijven, maar het is verdraaid lastig de noten die overbodig zijn onder het tapijt te vegen.”
Het Quartettino in a-kl.t. van Julius Röntgen dateert van 1922 en is een duidelijk eerbetoon aan Brahms.
Johannes Brahms – Strijkkwartet in c-kl.t., opus 51:1
3. Allegretto molto moderato e comodo, 4. Allegro
Uitvoerenden: Orpheus Quartett
CD: Turtle Records
Johannes Brahms – Strijkkwartet in Bes-gr.t., opus 67
1. Vivace, 2. Andante, 3. Agitato, 4. Poco Allegretto con Variazioni – Doppio movimento
Uitvoerenden: Orpheus Quartett
CD: Turtle Records
Julius Röntgen – Quartettino in a-kl.t. (1922)
Uitvoerenden: Matangi Quartet
CD: Challenge Classics
Samenstelling & presentatie: