We pikken vandaag de draad op waar we hem vorige week hebben laten liggen, namelijk bij Paul Hindemith.
In het laatste oorlogsjaar voltooide Hindemith zijn Tweede Strijkkwartet. Merkwaardig genoeg is in deze compositie geen spoor te bekennen van de verwoestende oorlog die voor zoveel jongemannen zo traumatisch is geweest. En dan te bedenken dat dit werk nota bene aan het front in de Elzas geschetst werd! Hindemith was daar als Militär-musiker te werk gesteld en moest in de kapel op de grote trom slaan!
In hetzelfde jaar schreef de achttienjarige scholier Kurt Weill zijn eerste kwartet. Hij stond op het punt vanuit Dessau naar Berlijn te verhuizen, van de provincie naar de grote stad, en was nog diep onder de indruk van de muziek van Richard Strauss, Hans Pfitzner, Max Reger en Gustav Mahler.
Paul Hindemith (1895-1963) – Strijkkwartet nr.2, in f-kl.t., opus 10 (1918)
- Sehr lebhaft, straff im Rhythmus, 2. Thema mit Variationen. Gemächlich, 3. Finale. Sehr lebhaft.
Uitvoerenden: Juilliard String Quartet
CD: Wergo
Kurt Weill (1900-1950) – Strijkkwartet in b-kl.t. (1918)
- Mässig, 2. Allegro ma non troppo. In heimlich erzählendem Ton, 3. Langsam und innig, 4. Durchaus lustig und wild, aber nicht zu schnell
Uitvoerenden: Leipziger Streichquartett
CD: MDG
Samenstelling & presentatie: