Metamorfosen | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
Search for:
spinner

Metamorfosen

ma 12 jul 2010 15:00 uur

Musica Maluku!
Aflevering 7: Hawaiian muziek, deel 1

Musica Maluku! is een serie uitzendingen over de muziek van Maluku en Molukkers in Nederland. Over folklore, vis- en vaarliedjes, islamitische rituelen, kerkkoren, krijgsdansen, indorock en experimentele pop.
In deze uitzending Hawaiianmuziek uit Hawaii, Indonesië en Nederland
Hawaii-muziek, met als kenmerk de steelgitaar, was in de jaren dertig en veertig van de 20ste eeuw populair in Indonesië, vooral in de grote steden, met Batavia als toonaangevend centrum. De belangrijkste artiesten en steelgitaristen kwamen van Ambon.
De Hawaï-muziek wordt ook in Nederland populair.
De geschiedenis van de Hawaii-muziek in Nederland staat uitgebreid beschreven in het boek "Haring & Hawaii, Hawaiianmuziek in Nederland 1925-1992" van Lutgard Mutsaers uit 1992.
In de documentaire “Ga met mij mee naar Hawaï” – Hawaiian cultus in Nederland (1938-1946) (regie: Hans Heynen, 1994) komen de hoofdrolspelers aan het woord.
2 KilimaHawaiians_Wairata.jpg
In de jaren twintig bereikt Hawaiianmuziek Nederland, via Nederlands-Indië. De Hawaiiaanse steelgitaar speelt een centrale rol in deze, voor Nederlanders zeer exotisch klinkende muziek. Vanaf de jaren dertig steken meer en meer Hawaiian-orkestjes de kop op, van zowel Nederlandse als Indische origine. De populariteit van het genre blijft gestaag groeien. De Hawaiianmuziek breidt zich explosief uit als vanaf het begin van de oorlog jazz wordt verboden.
Na de oorlog en tijdens de strijd tot behoud van Indië beleeft het genre Nederhawaiian een ware hausse. De weemoedig makende Zuidzeeklanken herinnerden aan het palmenparadijs, dat al zo lang garant stond voor de welvaart van Nederland. Er bestonden in Nederland talloze orkestjes, die Hawaii-muziek speelden. De Kilima Hawaiians (een groep die in 1934 werd opgericht door gitarist Bill Buysman), in hun bijpassende tropische outfits, waren het meest bekend. Steelgitarist Theo Ehrlicher was een van de belangrijkste leden van de band en verantwoordelijk voor hun kenmerkende sound. In de periode 1945-1950 kende het succes van de groep een hoogtepunt. In de jaren vijftig nam de interesse in de ‘Nederhawaiian’ in het algemeen langzaam maar zeker af.
De komst van de Molukkers (1951) naar Nederland zorgde daarna voor een opbloei van het genre. George de Fretes, die zich had laten inspireren door Sol Hoopi, een beroemde Hawaiiaanse gitarist uit de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw, was een van de bekendste.
Voor de komst van George de Fretes naar Nederland was zijn vroegere leerling Rudi Wairata – die eerder naar Nederland was gekomen – met zijn groep The Mena Moeria Minstrels (met George’s ex-vrouw Joyce Aubrey als vaste zangeres) lange tijd zeer succesvol.
3 MenaMoeriaMinstrelsEP.jpg
Een bekende Molukse artiest die vanaf 1957 de leiding kreeg van het orkest was Ming Luhulima. Speciaal voor het krontjong repertoire en het vertolken van Molukse en Indische liedjes treedt de groep ook op onder de naam The Amboina Serenaders. De opnamen worden uitgebracht op het RCA label (toen vertegenwoordigd door Dureco). In de studio wordt een vibrafonist aan de bezetting toegevoegd. The Amboina Serenaders scoren een grote hit met Ik Wil Klappermelk Met Suiker met voortreffelijke zang van Joyce Aubrey en Lou Lima (= Ming Luhulima). Het lied is geschreven door de Nederlandse componist en tekstdichter Pierre Wijnnobel.
The Mena Moeria Minstrels – The Amboina Serenaders vallen in 1958 uiteen nadat Joyce Aubrey in de zomer van 1958 zich aansluit bij The Royal Hawaiian Minstrels – Suara Istana olv. haar ex-echtgenoot George de Fretes.
CD Hawaiian music : 1927-1944 (2) (Fremeaux & Associes FA 035 / 1995)
1. Sol Hoopii – Farewell blues.
2. King Bennie Nawahi – Tickling the strings.
3. Sam Ku West – Hawaiian hula.
4. Sol Hoopii – Hula girl.
CD Haring & Hawaii — De geschiedenis van de hawaiianmuziek in Nederland (EMI 7989212 / 1992)
5. Kilima Hawaiians: Roos van Honolulu.
(Armstrong/Abrahamson; arr. Kilima Hawaiians) 1941
CD Hallo Bandoeng : Indië klassieken (Favorite #FAV 195209 /  september 2005)
6. The Kilima Hawaiians – Goro Goro Ne.
7. The Kilima Hawaiians – Toean dan njonja. 8. The Kilima Hawaiians – Ola bapa dja.
CD Haring & Hawaii — De geschiedenis van de hawaiianmuziek in Nederland (EMI 7989212 / 1992)
9. Mena Moeria Minstrels & Rudi Wairata: Kaiwahu March.
(Traditional; bew. Wairata/v. Herpen) 1955
10. Mena Moeria Minstrels & Rudi Wairata: Kaimana Hila.
(Traditional) 1955
CD Titel:   Hallo Bandoeng : Indië klassieken (Favorite FAV 195209)
11. Rudi Wairata / Amboina Serenaders – Heimwee naar Ambon.
(Opname: 1956)
CD Haring & Hawaii — De geschiedenis van de hawaiianmuziek in Nederland (EMI 7989212 / 1992)
12. Mena Minstrels olv. Ming Luhulima: Hawaiian Sunrise (Luhulima).
CD Ming Luhulima ‘Een weerzien met Ming Luhulima’ (Dureco 1155742 / 1991)
13. Klappermelk met suiker.
CD Amboina Serenaders (olv Ming Luhulima) — Goodbye to you – nona manis (Dureco 1153312 / 1990)
14. Panggajoe panggajo.
15. Goodbye to you nona manis.
16. Kami berlajar.   
17. Hoehate.
18. Bingtang malam.
19. Ouw ulat ee.
20. Toma hasa.
21. Nona Manis.
22. Goro Goro Ne.
23. Sarinande.
24. Hoera hoera tjin tjin.
25. Waktoe potong padi.
26. Kota ambon.
27. Hela arombai.
28. Hela rotan.

Samenstelling:
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan