The Americans #4: David Tudor. “The Americans” is een nieuwe serie in Pakrammel en besteed aandacht aan de Amerikaanse componisten Robert Ashley, Alvin Lucier, Gordon Mumma, “Blue” Gene Tyranny, Annea Lockwood, David Behrman, David Tudor, Joan La Barbara, Maggi Pyne, Meredith Monk en Pauline Oliveros.
David Tudor (1926–1996) was een belangrijke Amerikaanse avant-garde pianist en componist van experimentele electronische muziek. Hij was altijd nauw verbonden aan John Cage en heeft vele van diens werken uitgevoerd. Sommige van de werken van John Cage zijn zelfs speciaal voor David Tudor gecomponeerd. Begin jaren zestig laat hij de piano meer en meer staan en gaat Tudor zich toeleggen op het componeren. Hij maakte vooral electronische werken, veel daarvan voor choreograaf Merce Cunningham. Zijn eigengemaakte electronische circuits, die hij gebruikte om geluid mee te bewerken, worden algemeen beschouwd als uiterst belangrijk als het gaat om de ontwikkeling van live-electronische muziek en het electronische circuit als vorm van compositie.
Microphone Mix A (1973)
Het stuk Microphone bestaat uit strak gecontroleerde impulsen van microfoon-terugkopping (feedback) in een echo-kamer. Er worden 2 echokamers gebruikt met ieder 2 microfoons. Het geluid dat deze 4 microfoons in de kamers opvangen, wordt samengevoegd en electronisch bewerkt om vervolgens weer via luidsprekers in de echokamers te worden afgespeeld waar de microfoons het geluid weer oppikken….enzovoorts…
– Sliding Pitches In The Rainforest In The Field: Rainforest (Version IV) (1973)
"Rainforest" is een electroakoestische omgeving die voor het eerst ontwikkeld is in 1968. Deze omgeving bestaat uit een groot aantal unieke en niet voor de handliggende objecten die op oorhoogte aan draden aan het plafond hangen. De ruimte wordt gevuld met een zacht geluid dat door de trillende objecten wordt gemaakt. De trillingen worden door David Tudor opgevangen met behulp van contactmicrofoons, bewerkt en weer afgespeeld op andere objecten. Een soort constante geluids-recycling.
– Neural Synthesis No. 8 (1993) combineert "muziek als kunst", "de techniek van electronica" en "de fascinatie voor biologie". Voor dit stuk wordt een synthesizer aangeloten op de gebruikelijke zelfbouw-electronica van David Tudor. Deze synthesizer maakt gebruik van een neural-network chip; een computerchip die is gebaseerd op de werking van de menselijke hersenen om menselijk gedrag te simuleren.
– Pulsers (1970) onderzoekt de wereld van gegenereerde ritmes binnen analoge electronische circuits. Het belangrijkste electronische component dat in dit stuk gebruikt wordt is een modulator die door Gordon Mumma is ontwikkeld. De verschillende electronische componenten hebben ieder hun specifieke parameters die door een speler worden gemanipuleerd.
Track 1
Artist: David Tudor
Track Title: Microphone Mix A
Playing Time: 14:43
Album Title: Microphone
Label: Cramps Records
Catalog#: 5206 116
Format: LP
Country: Italy
Released: 1978
Track 2
Artist: David Tudor
Track Title: Sliding Pitches In The Rainforest In The Field: Rainforest (Version IV)
Playing Time: 15:22
Album Title: Rainforest
Label: Mode
Catalog#: mode 64
Format: CD
Country: US
Released: 1998
Track 3
Artist: David Tudor
Track Title: Neural Synthesis No. 8 (Stereo)
Playing Time: 16:01
Album Title: Neural Synthesis Nos. 6-9
Label: Lovely Music, Ltd.
Catalog#: LCD 1602
Format: 2xCD
Country: US
Released: 1995
Track 4
Artist: David Tudor
Track Title: Pulsers
Playing Time: 13:25
Album Title: Pulsers / Untitled
Label: Lovely Music, Ltd.
Catalog#: VR 1601
Format: LP
Country: US
Released: 1984