Tussen 1770 en 1780 ontwikkelde Haydn het strijkkwartet dusdanig dat er strikt genomen nauwelijks een weg terug leek naar de bron van het kwartet, namelijk de gezellige en onderhoudende kamermuziek in de salons van de adel en de huiskamers van de burgerij. Om de kwartetten van Haydn uit te kunnen voeren waren professionele musici nodig, zoals Haydn zelf en ook Boccherini gewend waren met hun vakbroeders deze muziek door te spelen en in te studeren. Met de zes strijkkwartetten van opus 20 heeft Haydn zich bewezen als de meest succesvolle schrijver van strijkkwartetten van zijn generatie. In het zestal van opus 33 is geen sprake meer van louter een beschaafd gesprek. Hier wordt op hoog niveau gediscussieerd, hier worden gedachten uitgewisseld, en argumenten aangevoerd.
Haydn vóór Mozart
- Haydn – Kwartet in C, Opus 20:2 – 1.Moderato, 2.Capriccio: Adagio, 3.Menuet: Allegretto, 4.Fuga a 4 soggetti. Allegro
Hagen Quartet – CD: DG - Haydn – Kwartet in f, opus 20:5 – alleen deel 4: Fuga a 2 soggetti
Hagen Quartet - Haydn – Kwartet in A, opus 20:6 – alleen deel 4: Fuga a 3 soggetti
Hagen Quartet - Haydn – Kwartet in C, Opus 33:3 – 1.Allegro moderato, 2.Scherzando: Allegretto-Trio, 3.Adagio ma non troppo, 4.Rondo: Presto
Quatuor Mosaïques – CD: Naïve - Haydn – Kwartet in f, opus 20:5 – alleen het Adagio
Hagen Quartet – CD: DG
Samenstelling & presentatie: