spinner

Radio Romantica

di 23 jun 2020 20:00 uur

De muzikale tweestrijd tussen de vrienden (en later rivalen) Maurice Ravel en Claude Debussy.

 

  1. Maurice Ravel: Shéhérazade.
    Anne Sofie von Otter, mezzo sopraan / Cleveland Orchestra olv. Pierre Boulez
  2. Maurice Ravel: Le tombeau de Couperin. Prélude: Vif, Forlane: Allegretto, Menuet: Allegro moderato en Rigaudon: Assez vif.
    Cleveland Orchestra olv. Pierre Boulez.
  3. Claude Debussy: Trois Ballades de François Villon.
    Alison Hagley, sopraan / Cleveland Orchestra olv. Pierre Boulez.
  4. Claude Debussy: Dances pour harpe et orchestre à cordes.
    Lisa Wellbaum, harp / Cleveland Orchestra olv. Pierre Boulez.

 

Het komende uur gaat u luisteren naar composities van Ravel en Debussy, die vervuld zijn van exotische droomwerelden. Maurice Ravel was dol op alles wat met het verre oosten te maken had en daarom bewerkte hij de gedichten Shéhérazade van Arthur Léon Leclère voor orkest en zang.

De zesdelige pianosuite Le Tombeau de Couperin van Ravel was niet alleen een eerbetoon aan de componist Couperin, maar eigenlijk aan alle Franse muziek uit de 18e eeuw. Ravel hield van het verleden, al kopieerde hij het nooit. En hij hield van verre oorden, al bezocht hij ze nooit. Hij schreef Le Tombeau de Couperin tijdens de 1e Wereldoorlog, toen hij op de ambulance bus reed. Elk deel is opgedragen aan een vriend, al of niet gestorven aan het front. Hij orkestreerde de suite in 1919.

De Trois Ballades de François Villon van Debussy worden uitgevoerd door Alison Hagley, sopraan en The Cleveland Orchestra onder leiding van Pierre Boulez. Debussy’s Dance sacrée en Dance profane waren het resultaat van een opdracht in 1904 van het bedrijf Pleyel, die recentelijk een nieuw instrument hadden ontwikkeld. Deze nieuwe harp had twee sets snaren die correspondeerden met de zwarte en de witte toetsen van de piano. Later zouden hier betere systemen voor bedacht worden, maar Debussy maakt uiterst geraffineerd gebruik van de chromatische mogelijkheden van het instrument. De statigheid van de melodieën wordt ondergedompeld in een virtuoos snarenspel. We worden heen en weer geslingerd tussen serieuze en lichte muziek.

 

Samenstelling: