spinner

Tonefloat #100 labelnacht

do 24 feb 2011

Donderdag 3 maart (herh. 24/2) van twaalf uur ’s nachts tot zes uur ’s morgens een overzicht van 100 Tonefloat labeluitgaven. Muziek van o.a. Ron Geesin, Dirk Serries en Sand Snowman. Opmaat voor Tonefloat Festival; 27 februari in Paradox inTilburg.
Tonefloat is een Nederlands label en gespecialiseerd in alternatieve sferische electro-acoustische muziek. Meestentijds verschijnt het materiaal op LP. De laatste jaren wordt ook materiaal uitgegeven op cd. De schitterend vormgegeven hoezen en verpakkingen maken de uitgaven tot collectors-items. Het motto van Tonefloat is dan ook: ‘Forget About Records With Good Taste, The Future Is Records That Taste Good’. Tonefloat is dit jaar aan zijn 100ste uitgave toegekomen. Zondag 27 februari wordt dat gevierd in de Paradox in Tilburg met een heus Tonefloat Festival. Nu, hier bij de Concertzender, een kleine selectie uit honderd Tonefloat uitgaven. U hoort deze nacht onder andere opnamen van Sand Snowman, Ron Geesin en Dirk Serries.
‘Moongarden’ van The Use Of Ashes, uitgegeven op een 7-inch in 1997, was het speeltje, naast zijn eigenlijke muziekantiquariaat werkzaamheden, waarmee Charles Beterams Tonefloat startte. Kleinschalig was de bedoeling. Zonder ambities. ‘Ik probeer het voor mezelf makkelijk te houden. Zo is volhouden geen probleem gebleken. Gelijk vanaf het begin fungeerden mijn artiesten als een soort filter en trokken ze nieuwe muzikanten en componisten aan. Dan kan je klein blijven, houd je zaken overzichtelijk en kan je dingen doen die op je pad komen vanuit het label zelf.’ Via de leden en het werk van The Use Of Ashes komt Beterams in contact met artiesten als Dirk Serries (oorspronkelijk Vidna Obmana), Steven Wilson, Anja Garbarek en kort geleden Ron Geesin. Allen kunstenaars, die voor intensiteit en vasthoudendheid staan. Vooral dat laatste is de kracht van Tonefloat. ‘Ik ben beperkt in mijn uitgeefcapaciteit. Ik doe niet aan marketing en maak geen gebruik van een uitgebreid distributienetwerk. Mijn artiesten staan dus niet volgende week op de cover van de Wire of Oor. Dat weten de muzikanten. Alle muzikale en productionele ideeën en plannen komen dus voort vanuit een vertrouwensrelatie. Daarbij werken we zonder bindende contracten en stoppen puur onze energie in de uitgaven.’
Zo is dus sinds kort de excentrieke Engelsman Ron Geesin toegetreden tot de Tonefloat stal. De eigengereide en van de hak op de tak springende 67 jarige Geesin heeft een geschiedenis achter zich van componeren voor film, televisie en reclame. Even, eind jaren zestig mocht hij proeven aan de status van popartiest. Hij werkte namelijk mee aan Pink Floyds ‘Atom Heart Mother’. Een wederzijdse vriend bracht Beterams bij Geesin. En wat bleek, Geesin had de afgelopen twintig jaar in alle rust gewerkt aan zijn home-suite, opgenomen op analoge banden met bijna onnavolgbare muziekfragmenten, vreemdsoortige orkestraties en complexe pop- en jazzriedels. Ontsluiting en bewerking heeft nu het concept-album ‘Roncycle1: the Journey of a Melody’ opgeleverd. 16 losse tracks, die eigenlijk één nummer vormen.
Redenen genoeg om deze nacht te beluisteren. De herhaling is een week later op 3 maart 2011 van 24:00 – 06:00 uur.