Wat als de jazz naar Afrika gaat? Terug naar zijn wortels?
Liggen de wortels van de jazz in Afrika? Nee, natuurlijk niet. Jazz ontstond rond 1900 in New Orleans en had ook nergens anders kunnen ontstaan dan daar, in die smeltkroes van Europese en Afrikaanse culturen, ontmoetingsoord van stads- en plattelandsmensen, de enige plek in het gesegregeerde Amerika waar zwart en wit echt een beetje tot elkaar kwamen.
Maar in een wereld die door Euro-Amerikanen en hun cultuur gedomineerd wordt, gingen veel zwarte jazzmusici de Afrikaanse wortels van hun muziek benadrukken. We herinneren ons allemaal excentrieke, door mystiek gedreven artiesten die een complete etnische show maakten van hun optredens.
In deze uitzending van Concertzender Live horen we twee optredens van jazz die rechtstreeks iets met Afrika te maken heeft. Beide optredens komen van North Sea Jazz 2005. In het eerste concert horen we Anouar Brahem. Hij komt uit Afrika, uit Tunesië om precies te zijn. Zijn achtergrond ligt in de Arabische muziek en zijn instrument is de oud. In zijn jeugd, in de havenstad Tunis, hoorde hij echter vooral de muziek van de zeelieden. Zodoende ligt de jazz hem nader aan het hart dan de inheemse muziek – al is die in zijn werk nooit ver weg.
Het tweede concert wordt gegeven door Randy Weston en zijn mannen. Misschien is Weston wel het omgekeerde van Brahem: hij houdt vast aan de westerse piano, maar presenteert zich verder als een volmaakte Afrikaan. Op het podium verschijnt hij in aansprekende gewaden, en de muziek – veelal bestaande uit lange, breed uitgesponnen nummers – is geïnspireerd op de reizen die hij, onder invloed van de Burgerrechtenbeweging, op het zwarte continent ondernam.
Afspeellijst
1. Le pas du chat noir
2. Leila au pays du carroussel
3. Pique-nique à Nagput
4. Khomsa
5. Toi qui sais
6. L’arbre qui voit
7. Déjà la nuit
8. toegift: Et la nave va
9. Afrikan Cooleboole
10. Afrikan Sunrise
11. Variation on Highfly
12. Healers
