Abbie de Quant – drie dichteressen op muziek | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

Abbie de Quant – drie dichteressen op muziek

29 oktober 2004, Concertgebouw, Kleine Zaal

Thema: Hedendaags
Genre: Kunstlied
Componisten/uitvoerenden: Astrid Kruisselbrink | Caroline Ansink | Ron Ford | Toek Numan | Ton de Leeuw
Opnametechniek: Sabrina ter Horst

Zolang er poëzie is, zullen er liederen zijn.

Sinds Schubert zijn ziel en zaligheid erin legde, is het lied uitgegroeid van een tijdverdrijf voor componisten tot een genre dat zijn weerga niet kent – een kort lyrisch alternatief voor de lange, dramatische en vaak op show gerichte opera. Vooral bij de Duitsers (Schumann, Mendelssohn, Brahms, Wolf) werd het lied een grote kunstvorm, maar ook componisten uit andere taalgebieden hebben zich ermee beziggehouden.

Leeft dat tegenwoordig eigenlijk nog, het lied? Het lijkt iets typisch romantisch, echt iets voor de negentiende eeuw. Maar ook nu nog blijken genoeg componisten plezier en kunstzinnige voldoening te halen uit het zetten van poëzie. Fluitiste Abbie de Quant vond een handvol componisten bereid om het werk van drie Nederlandse dichteressen op muziek te zetten. Uiteraard speelde ze zelf een grote rol in de begeleiding, waarbij componisten gretig gebruikmaakten van haar virtuositeit.

Hieronder vindt u de losse tracks, die steeds één gedicht beslaan. De namen van de gedichtencycli zijn:

Track 2-7: Astrid Kruisselbrink – Adempauze op teksten van Hanny Michaelis, Judith Herzberg en Vasalis

Track 8-22: Caroline Ansink – Sub finem op teksten van Vasalis

Track 23-27: Toek Numan – Vier gedichten op teksten van Judith Herzberg en Hanny Michaelis

Op het concert werd ook nog uitgevoerd: Ron Ford – Zeeweer op teksten van Judith Herzberg. Helaas werd er geen toestemming gegeven om deze muziek uit te zenden.

Night music
Ton de Leeuw
Abbie de Quant (fluit)
De wind
Astrid Kruisselbrink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Op het witte kussen
Astrid Kruisselbrink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Het spraakgevaarte
Astrid Kruisselbrink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Telkens wanneer je mij
Astrid Kruisselbrink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Spreeuw
Astrid Kruisselbrink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Adempauze
Astrid Kruisselbrink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
RR RR RR
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Diep van mijzelf
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Steen
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Ouderdom
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
De zomerwei des ochtends vroeg (1)
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
De zomerwei des ochtends vroeg (2)
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Nachtelijke ontmoeting
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
De wielewaal
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Ieder moment
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Het enige dat oud voelt is dit ogenblik
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
De tijd, het stromende getij
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Slaapliedje
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Vroeger vogels bij het raam
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Ochtend
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Sub finem
Caroline Ansink
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Na het concert
Toek Numan
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Achtergelaten in een onbewoonbare wereld
Toek Numan
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
tussenspel
Toek Numan
Elizabeth van Malde (piano)
Onder water grijp ik je naam
Toek Numan
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Het wachten op de halte
Toek Numan
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
Na het concert (toegift)
Toek Numan
Abbie de Quant (fluit), Jannie Panger (mezzosopraan), Elizabeth van Malde (piano)
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan