Die Dreigroschenoper | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

Die Dreigroschenoper

28 juni 2002, Rotterdamse Schouwburg

Thema: Modern | Opera
Genre: Opera
Componist: Kurt Weill
Opnametechniek: Sabrina van der Horst

Iedereen kent wel iets uit de Dreigroschenoper van Brecht en Weill. Maar hebt u de hele opera al eens gehoord?

Bertolt Brecht had één ideaal: het socialisme. Als de revolutie komt, en die komt er, wordt alles beter. Dat ideaal vinden we nu achterhaald en simplistisch. De manier waarop hij het bracht, dat was echter wat anders. Als je de ellende van het kapitalisme rechttoe-rechtaan in het theater toont, schuiven mensen dat wel weer terzijde zodra ze de schouwburg uitstappen, meende Brecht. Hoe zorg je ervoor dat mensen écht gaan nadenken?

Daarvoor schiep Brecht het vervreemdingseffect. Door volstrekt irreële en onsympathieke types op te voeren, heeft het publiek niet de neiging om zich ermee te identificeren maar zien ze het toneelstuk als een soort kijkspel. Ook in de Dreigroschenoper zien we dit effect aan het werk. De hoofdrolspelers zijn pooiers en hoeren. De hoeren laten zich schijnbaar rustig uitbuiten en de pooiers worden rijk over de rug van de vrouwen en over elkaars rug – ook met moorden komen ze rustig weg. Op het eerste gezicht lijkt dit niet bevorderlijk voor het socialisme: de onderklasse wordt als het grootst mogelijke tuig afgeschilderd! Maar dan blijkt het over het systeem te gaan. De ware daders zijn niet de rijken of de sterkeren in de samenleving, maar de samenleving zelf, die het aanmoedigt om over elkaars rug rijk te worden.

Kurt Weill zorgde voor passende muziek bij dit toneelwerk. Geen traditionele opera, maar zeker ook geen keiharde avant-gardemuziek. Het is bijna populaire muziek, maar er klopt toch iets niet. Ook de muziek is hier aan alle kanten vervreemd. Brecht en Weill noemden hun werk de ‘Driestuiveropera’ – een verwijzing naar goedkope romannetjes van Courts Mahler, of naar misdaadromans – en spraken van een ‘Songspiel’, waarmee ze toespeelden op het Singspiel. Dat was in de achttiende een ‘lagere’ vorm van opera, maar werd vooral door Mozart een kunstvorm op zich. Op dezelfde manier hoopten de makers nu met direct behapbare, maar uitdagende muziek een nieuw soort kunstwerk te maken, dat er bij het volk in zou gaan en datzelfde volk ook nog aan het denken zou zetten.

Welkomstapplaus
Ouverture
Kurt Weill
Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Die Moritat von Mackie Messer
Kurt Weill
Cas Jönsthövel (verteller), koor, Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Der Morgenchoral des Peachum
Kurt Weill
Douwe Klinkenberg (Jonathan Jeremiah Peachum), Stella Kattevilder (Frau Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Der Anstatt-Dass-Song
Kurt Weill
Douwe Klinkenberg (Jonathan Jeremiah Peachum), Stella Kattevilder (Frau Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Moritatenmusik
Kurt Weill
Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Das Hochzeitslied für ärmere Leute
Kurt Weill
Koor, Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Die Seeräuber-Jenny
Kurt Weill
Janet Schouten (Polly Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Der Kanonen-Song
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Jan Douwes (Brown), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Liebeslied
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Janet Schouten (Polly Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Entr'actemuziek: Kanonenlied voor orkest
Kurt Weill
Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Barbara-Song (Der Song vom Nein und Ja)
Kurt Weill
Janet Schouten (Polly Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Erstes Dreigroschenfinale
Kurt Weill
Douwe Klinkenberg (Jonathan Jeremiah Peachum), Stella Kattevilder (Frau Peachum), Janet Schouten (Polly Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Melodram mit Dialog
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Janet Schouten (Polly Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Pollys Lied
Kurt Weill
Janet Schouten (Polly Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Die Ballade von der sexuellen Hörigkeit
Kurt Weill
Stella Kattevilder (Frau Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Entr'actemuziek: Liebeslied voor orkest
Kurt Weill
Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Zuhälterballade
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Marlous Tolhuisen (Jenny), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Entr'actemuziek: Zuhälterballade voor orkest
Kurt Weill
Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Ballade vom angenehmen Leben
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Eifersuchtduett
Kurt Weill
Annelies Schep (Lucy Brown), Janet Schouten (Polly Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Moritat als Wals
Kurt Weill
Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Arie der Lucy
Kurt Weill
Annelies Schep (Lucy Brown), Isabel Dombriz Martialay (piano)
Zweites Dreigroschenfinale
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Stella Kattevilder (Frau Peachum), koor, Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Lied von der Unzulänglichkeit menschlichen Strebens
Kurt Weill
Douwe Klinkenberg (Peachum), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Salomon-Song
Kurt Weill
Marlous Tolhuisen (Jenny), Merel van der Knoop (harmonium)
Ruf aus der Gruft
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Grabschrift (Ballade in der Macheath jedermann Abbitte listet)
Kurt Weill
Steven van Gils (Macheath), Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Gang zum Galgen
Kurt Weill
Gruppo Montebello (Orkest studenten Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
Drittes Dreigroschenfinale
Kurt Weill
Jan Douwes (Brown), Steven van Gils (Macheath), Janet Schouten (Polly), Stella Kattevilder (Frau Peachum), Douwe Klinkenberg (Jonathan Jeremiah Peachum), koor, Gruppo Montebello (Orkest Leerlingen Rotterdams Conservatorium) o.l.v. Henk Guittart
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan