Een Mariabeeld in een betonflat | Concertzender.nl :: Radio
spinner

Een Mariabeeld in een betonflat

10 september 2010, Kerk Zuiderwolde

Thema: Hedendaags | Modern
Genres: Neoclassicisme | Piano
Opnametechniek: Sabrina ter Horst

Eerste communie van de H. Maagd. Natuurlijk heeft Maria die nooit gedaan, maar voor de diepgelovige katholiek Messiaen is het een zeer zinvol spiritueel concept.

Messiaen valt met dit pianostukje – een van zijn Vingt regards sur l’Enfant-Jésus – een beetje uit de toon in dit concert. We maken hier vooral kennis met een eeuw aan strakke, ritmische no-nonsensemuziek. Stravinski, de hogepriester van het neoclassicisme, horen we met zijn liederen van een heel andere kant. Via zijn moderne bewonderaar Louis Andriessen, de aartsvader van de Haagse School, komen we uit bij Andriessens leerlingen en navolgers. Met Guus Janssen komt er ook nog een flinke dosis jazzinvloed ons concert binnen.

Uit Vingt Regards : Nr XI Premiere Communion de la Vierge
Olivier Messiaen
NAP: Gerard Bouwhuis: piano
Mordents
Martijn Padding
NAP: Gerard Bouwhuis: piano, Heleen Hulst: viool
The Owl and the Pussy-Cat
Igor Stravinski
Antje Lohse: sopraan, NAP: Gerard Bouwhuis: piano, Heleen Hulst: viool
introductie
Antje Lohse
Goetsi, lebjedi (de eenden, de zwanen)
Igor Stravinski
Antje Lohse: sopraan, NAP: Gerard Bouwhuis: piano, Heleen Hulst: viool
Tsektanskaja (dissident lied)
Igor Stravinski
Antje Lohse: sopraan, NAP: Gerard Bouwhuis: piano, Heleen Hulst: viool
Tilim-bom (met brandalarm)
Igor Stravinski
Antje Lohse: sopraan, NAP: Gerard Bouwhuis: piano, Heleen Hulst: viool
Images de Moreau
Louis Andriessen
NAP: Gerard Bouwhuis: piano
Ha Hu Baley
Guus Janssen
Antje Lohse: sopraan, NAP: Gerard Bouwhuis: piano, Heleen Hulst: viool