Genres: Renaissance | Vocaal
Componisten/uitvoerenden: Adam Reneri | Anoniem | Hayne van Ghizeghem | Heinrich Isaac | Josquin (des Prez) | Ludwig Senfl | Pierre de la Rue
Opnametechniek: Jos van der Linden
De zestiende eeuw was een uitgezongen eeuw. Er was van alles, en het bleef niet binnenskamers.
O, wat kan renaissancemuziek toch mooi zijn. Bij zo’n motet of mis uit de zestiende eeuw waan je je spontaan in de hemel. Die lijnen, die samenklank, die akoestiek… Tegelijk was er ook heel veel wereldlijke vocale muziek. Dan ben je wel even ergens anders. Je hoort de gezelligheid van vrienden die samenzijn met een potje bier, en van mensen die er vast wel doorheen zitten te praten.
Wat veel mensen niet beseffen is dat deze muzieken door elkaar liepen. Kerkmuziek werd aan het altaar uitgevoerd, maar ontstond niet in isolatie. Nieuwe modes waren vaak geïnspireerd op de muziek die op straat populair was – het volk moest tenslotte de kerk in komen – en de feestmuziek van de mensen was nooit zo rijk en polyfoon geworden als er niet zo’n rijke traditie van kerkmuziek bestond.
In dit concert horen we composities van Heinrich Isaac en verschillende van zijn grote tijdgenoten: Josquin, Senfl, Pierre de la Rue. We horen hun kerkmuziek en hun wereldlijke muziek. Maar het Modena Consort beperkt zich niet tot de grote jongens. We horen tal van onbekende liedjes van dito componisten. Soms zijn die componisten ook echt onbekend: de stukjes zijn anoniem, opgetekend door iemand die de componist niet kende of zijn eigen naam de eeuwigheid niet waard vond. Van andere hebben we wel een naam, maar wie heeft er ooit gehoord van Paulus Hofhaymer of Hayne van Ghizeghem? Veel meer dan de grote namen brengen deze onbekende meesters ons terug in het levende verleden. We horen hier geen Naam, we horen alleen de Muziek.