Genre: Barok
Componisten/uitvoerenden: Arcangelo Corelli | Georg Philipp Telemann | Johann Sebastian Bach | Wolfgang Amadeus Mozart
Opnametechniek: Wijnand de Groot
“Italiaanse stijl in Duitsland” heette dit concert uit 1997. Die naam kan wel op alle late Duitse barok van toepassing zijn.
Vanaf ongeveer 1700 was er geen Duitser die niet onder invloed van Italië kwam. Zelfs de conservatieve Bach liet zich diepgaand beïnvloeden door Corelli en zijn navolgers. Dat geldt natuurlijk a fortiori voor Telemann, wiens werk hier uitgebreid op het programma prijkt. Er klinken concertante blokfluitsonates, waarbij het klavecimbel niet alleen te begeleiden heeft maar ook zelf melodieën speelt. Ton Koopman en Tini Mathot, want hun concert is het, lossen dat op door twee klavecimbels in te zetten – eentje voor de melodische partij en eentje voor de basso continuo. Reine-Marie Verhagen speelt de blokfluit. Verder is er plaats voor Mozarts archaïsche fuga voor twee klavieren (KV 426), voor aartsvader Corelli zelf en voor Antonio Soler, de veel te weinig bekende Spaanse navolger van Scarlatti.