
za 21 juni, 17:00 uur – House of Hard Bop.
Hij speelde met Dizzy Gillespie, Johnny Griffin, Benny Golson, en vele andere Amerikanen. Aan meer dan 250 opnamen werkte hij mee. Als een van de hoogtepunten in zijn carrière noemt hij de tournees met trompettist/zanger Chet Baker in Japan. Talloze nationale en internationale onderscheidingen kwamen zijn kant op, waarvan de Lifetime Achievement Edison (2025) de meest recente is. Inmiddels meer dan 60 jaar ‘in het vak’, maakt John Engels nog immer verfijnd swingende muziek.
Dit programma zoomt in op zijn periode met The Diamond Five, 1957-1962.
In de jaren ’50 kwamen in Amerika enkele hardbop kwintetten bovendrijven, bestaande uit trompet, sax en pianotrio: het Clifford Brown/Max Roach Quintet, Art Blakey and the Jazz Messengers. In Nederland formeert pianist Cees Slinger een kwintet met dezelfde instrumentale bezetting, dat in 1958 als huisorkest gaat fungeren van de Amsterdamse jazzclub Sheherazade. Harry Verbeke tenorsax, Cees Smal trompet en ventieltrombone, Dick van der Capellen bas en John Engels drums. Bassist Van der Capellen wordt in 1959 vervangen door Jacques Schols. In datzelfde jaar wordt de groep mede-eigenaar van de club. Vele Amerikaanse muzikanten, op tournee door Europa, weten de weg naar de ‘Zade’, bij het Rembrandtplein, te vinden. De kwaliteit en populariteit van The Diamond Five stijgen naar grote hoogten. De bloeiperiode van de club duurt tot 1962.
———————————-
The Diamond Five Finally After Forty Years (Blue Jack Jazz Label) bevat opnamen uit 1959, 1961 en 1962.
- Diamondate (Cees Smal) is een pittige blues. Het viermatige thema wordt twee maal herhaald in de openingschorus. Een bekende thematische formule binnen een bluesschema – denk aan Sonny Rollins’ Sonnymoon For Two. Verbeke neemt de eerste solo, waar trompettist Smal melodisch bij aanhaakt. Trompet en sax vormen verderop nog een “om-en-om”, en de heerlijk swingende drummer krijgt ook zijn solo. Een spetterende opening!
- De rustige standard Alone Together (Dietz & Schwartz), met zijn lyrische melodie, schept een andere stemming.
- Les Halles (Cees Smal) is weer een blues. Metrische dubbelzinnigheid – voor sommige oren zelfs driedubbelzinnigheid – is hier een kenmerk. In de drumsolo horen we nu een ander verhaal.
- Never Mind (Cees Slinger).
- Jordu is een compositie van de Amerikaanse pianist Duke Jordan. Begin jaren ’50 werd Jordu een repertoirestuk van het Max Roach/Clifford Brown Quintet.
De Diamond Five komen hier met een verrassend arrangement. De schitterende melodie wordt geëxposeerd door bassist Jacqes Schols, die aansluitend de eerste solo neemt. - In Amsterdam Blues (Cees Smal) komt de drummer met een backbeat – accenten op de 2e en 4e tel – zoals we die kennen van Art Blakey. Maar anders dan Blakey heeft Engels geen behoefte aan spierballenvertoon.
- Bohemia After Dark (Oscar Pettiford)
- Lita’s Dance (Cees Smal)
- You and the Night and the Music (Dietz & Schwartz)
10. L.M.R. (Cees Smal)
De afsluiter van dit uur komt van de cd Brilliant! (Universal Music) uit 1964: het zeer toepasselijke Johnny’s Birthday. Een aantrekkelijke uptempo compositie van Cees Smal die hier soleert op ventieltrombone. De vorm is A-A’, beiden vormdelen van 16 maten.
House of Hard Bop – Eric Ineke
Enkele weken geleden wijdde programmamaker Hajé Nordbeck een uitzending aan Harry Verbeke en de Diamond Five.
Klik voor die uitzending — Klik voor het bijbehorende Nieuwsbericht.