spinner

Festival Oude Muziek 2021

wo 18 aug 2021
Thema: Oud

za 28 augustus – zo 5 september 2021, Utrecht


De Concertzender heeft achttien concerten opgenomen. Het duurt een poosje voordat we ze kunnen uitzenden. Houd dit bericht in de gaten. Per opname wordt een uitzenddatum vermeld zodra deze beschikbaar is.
 


zaterdag 28 augustus, Grote Zaal TivoliVredenburg; ter Schegget en Veldman

Opname: Theo van Soest, E07072

zondag 29 augustus, Jacobikerk; Ensemble Correspondances / Sébastien Daucé Giacomo Carissimi: Jephte

De muziek van Carissimi bevindt zich overal en nergens. We hebben bijna niets meer van zijn eigen hand: muziek was in zijn tijd niet het eigendom van de componist, maar van wie haar bestelt (en ervoor betaalt). Het lijkt erop dat het grootste deel van Carissimi’s werk is verdwenen met de teloorgang van
zijn beschermheren, te beginnen met de ontbinding van de jezuïetenorde aan het einde van de zeventiende eeuw.

programma:
Giacomo Carissimi 1605-1674: Christus factus est
Kaspar Förster 1616-1673: Vanitas vanitatum
Philipp Jakob Baudrexel 1627-1691: Media vita in morte sumus
Kaspar Förster: Repleta est malis anima nostra
Christoph Bernhard 1628-1692: Da pacem Domine
Kaspar Förster: Dulcis amor Jesu
Marc-Antoine Charpentier 1643-1704: Pestis Mediolanensis
Giacomo Carissimi: Jephte

uitvoerenden:
Caroline Weynants, Perrine Devillers, Caroline Bardot: sopraan
Lucile Richardot: mezzosopraan
Daniel Brant: countertenor
Davy Cornillot, Antonin Rondepierre: tenor
Étienne Bazola, Nicolas Brooymans: bas
Mélanie Flahaut: hobo
Alice Julien-Laferrière, Béatrice Linon: viool
Mathilde Vialle, Mathias Ferré: viola da gamba
Étienne Floutier: violone
Thibaut Roussel: theorbe
François Guerrier: orgel, klavecimbel
Sébastien Daucé: klavecimbel en muzikale leiding

Opname: Dirk Winkel, E07073

zondag 29 augustus, Hertz, TivoliVredenburg; Spirit of Gambo De polyfone retoriek voorbij

Met welk doel en bij welke gelegenheid werd die overvloed aan indrukwekkende instrumentale ensemblemuziek
gedurende de regering van Elizabeth I (van 1558 tot 1603) toch gecomponeerd en uitgevoerd? En is die muziek wel allemaal geschreven tijdens het bewind van Elizabeth, of stamt er veel uit de tijd daarvoor?

programma:
Anoniem:Fantasie
Edward Blankes fl. 1582-1594: Fantasie
Robert Parsons ca. 1535-1571: A song of Mr Robert Parsons; In nomine; De la court
Christopher Tye ca. 1505-voor 1573: O lux beata Trinitas
Robert Mallory 16de eeuw: Miserere
Robert White ca. 1538-1574: In nomine
Thomas Tallis ca. 1505-1585: A solfing song
William Byrd ca. 1540-1623: Browning; In nomine
Picforth 16de eeuw: In nomine
Robert Johnson fl. 1579-1594: A knell of Johnson
Poynt fl. begin-midden 16de eeuw: In nomine
Clement Woodcock ca. 1540-1590: Hackney

uitvoerenden:
Freek Borstlap sopraangamba
Liam Fennelly altgamba
Thomas Baeté tenorgamba
Ivanka Neeleman basgamba
Gesina Liedmeier contrabasgamba

Opname: Wijnand de Groot, E07074

zondag 29 augustus, Grote Zaal TivoliVredenburg; Arrate Zubigaray

programma:

uitvoerenden:

Opname: Theo van Soest, E07075

zondag 29 augustus, Geertekerk; Ensemble Odyssee / Eva Saladin Een verloren Bach gereconstrueerd

Instrumentatie is voor componisten van oudsher een belangrijk retorisch middel, dat van grote invloed is op het karakter en de dramaturgie van een compositie. Tot in de zeventiende eeuw werden in composities vooral instrumentengroepen gedefinieerd, naar familie of functie, waarin de afzonderlijke instrumenten
niet altijd vastgelegd werden. Zo valt er te discussiëren over de inzet van alt- en tenorviolen in een vioolconsort, en betekent de aanduiding ‘soprano’ in een vroege zeventiende-eeuwse sonate dat het stuk door elk gewenst melodieinstrument gespeeld kan worden. In de loop van de tijd schreef men echter steeds
meer voor specifieke instrumenten en instrumentcombinaties.

programma:
Johann Sebastian Bach 1685-1750:
Brandenburgs concert nr. 2, BWV 1047
[Allegro]
Andante
Allegro assai
Concert voor viool in d, BWV 1052RAllegro
Adagio
Allegro
Brandenburgs concert nr. 4, BWV 1049
Allegro
Andante
Presto

uitvoerenden:
Anna Stegmann: blokfluit
Georg Fritz: blokfluit, hobo
Bruno Fernandes: trompet
Ivan Iliev, Nadine Henrichs: viool
David Alonso Molina: altviool
Agnieszka Oszańca: cello
Carina Cosgrave: contrabas
Andrea Friggi: klavecimbel
Eva Saladin: viool en muzikale leiding

Opname: Wijnand de Groot, E07076

maandag 30 augustus, Basis Actuele Kunst; Butter Kwartet

programma:

uitvoerenden:

Opname: Theo van Soest, E07077

maandag 30 augustus, Nicolaikerk; Bernhard Winsemius Sweelinck tot Bach II

Alle muziek begint bij een eenstemmige melodie. De manier waarop zich uit of rond zo’n eenstemmige melodie op den duur een meer gecompliceerde muziekstijl ontwikkelt, is in elke cultuur anders.
Rond 1600 vroeg de westerse kunst in toenemende mate om meer drama, expressie, verrassende wendingen,
tegenstellingen en virtuositeit. Nu zijn de expressieve mogelijkheden van het orgel vergeleken met die van bijvoorbeeld de viool of de menselijke stem beperkt, maar toch: toepassing van (soms exuberante) versieringstechnieken kan wel degelijk als uitlaatklep fungeren voor gemoedsgesteldheden van heel verschillende aard.

programma:
Dieterich Buxtehude 1637-1707
Prelude in d, BuxWV 140
Henry Purcell 1659-1695: Voluntary in G
Voluntary in d for double organ
Delphin Strungk ca. 1601-1694
Surrexit pastor bonus
Georg Muffat 1653-1704
Toccata prima
(uit: Apparatus musico-organisticus, Salzburg 1690)
Jan Pieterszoon Sweelinck 1562-1621
Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ (4 verzen)
Johann Caspar Kerll 1627-1693
Toccata cromatica con durezze e ligature
Johann Sebastian Bach 1685-1750
Fuga in c, BWV 575
Vater unser im Himmelreich, BWV 682
Fuga in c over een thema van Legrenzi, BWV 574

uitvoerende:
Bernhard Winsemius: orgel

Opname: Frans de Wolff, E07078

maandag 30 augustus, Hertz, TivoliVredenburg; Olga Pashchenko Lieder ohne Worte

Wel liederen, geen woorden. Het begrip ‘lied’ omvat meer dan alleen een muziekstuk waarin een tekst ten
gehore wordt gebracht. Het staat ook voor een compositie met een duidelijke melodie, waar je een tekst op zou kunnen maken. Precies dat is het idee achter het fenomeen Lied ohne Worte. Hoewel Felix Mendelssohn zeker niet de enige componist was die melodieuze, voor gevorderde amateurs goed speelbare pianostukken schreef, wordt het begrip Lied ohne Worte uitsluitend met hem geassocieerd.

programma:
Felix Mendelssohn 1809-1847
Molto allegro e vivace in A Op. 19b/3
Poco agitato in fis Op. 19b/5
Andante espressivo in Es Op. 30/1
Allegro di molto in bes Op. 30/2
Allegretto tranquillo (‘Venetianisches Gondellied‘) in fis Op. 30/6
Fanny Mendelssohn 1805-1847
Lied (Andante) Op. 2/1
Villa Mills (Allegretto grazioso) Op. 2/3
Felix Mendelssohn
Agitato in a Op. 38/5
Andante maestoso (‘Trauermarsch‘) in e Op. 62/3
Allegretto grazioso (‘Frühlingslied’) in A Op. 62/6
Fanny Mendelssohn
Lied (Allegro moderato) Op. 8/1
Lied (Andante con espressione) Op. 8/2
Lied (Larghetto) Op. 8/3
Felix Mendelssohn
Allegro leggiero in fis Op. 67/2
Fanny Mendelssohn
O Traum der Jugend, o goldner Stern (Andante cantabile) Op. 6/3
Felix Mendelssohn
Allegro non troppo in c Op. 38/2
Presto (‘Spinnerlied‘) in C Op. 67/4
Felix Mendelssohn
Andante un poco agitato in e Op. 102/1
Andante sostenuto (‘Venetianisches Gondellied‘) in g Op. 19b/6
Fanny Mendelssohn
Il Saltarello Romano. Tarantella (Allegro molto) Op. 6/4

uitvoerende:
Olga Pashchenko: fortepiano

Opname: Wijnand de Groot, E07079

dinsdag 31 augustus, Hertz, TivoliVredenburg; Saladin en Keller Compositie versus improvisatie

Kan een hedendaags musicus in een historische taal tot zijn luisteraar spreken? Dat kan, als hij of zij zich deze taal eigen maakt en er spontaan en expressief mee om leert gaan. De kunst van het improviseren was tot in de negentiende eeuw een vanzelfsprekend onderdeel van het muziekonderwijs en van de muziekpraktijk. Vandaag de dag is dat niet of nauwelijks meer het geval.
Evenwel ontstaat er een gevoel voor een historische stijl als je je er genoeg mee bezig houdt, en krijg je op een bepaald moment de vrijheid en de inspiratie om op het moment van uitvoeren zelf eigen muziek te creëren – geen hedendaagse muziek in stilistische zin, maar toch nieuwe, levende muziek.

programma:
William Byrd ca. 1540-1623 / Eva Saladin / Johannes Keller
Variaties over ‘Hughe Ashton’s Ground’ (uit: My Ladye Nevells Booke, 1591)
Johann Schop ca. 1590-1667
Nasce la pena mia (uit: ‘t Uitnement Kabinet, Amsterdam 1649)
Jan Pieterszoon Sweelinck 1562-1621
Onder een linde groen (ongepubliceerde versie)
Improvisaties over ‘Onder een linde groen’
Orlandus Lassus 1532-1594
Susanne un jour
John Dowland 1563-1626 / arr. William
Byrd ca. 1540-1623
Pavana Lacrymae (uit: Fitzwilliam Virginal Book)
Johann Schop
Sine titulo (uit: ‘t Uitnement Kabinet)
Basso ostinato ‘Balleth del Granduca’ als basis voor een werk dat aan Sweelinck wordt toegeschreven en voor nog vele andere variaties

uitvoerenden:
Eva Saladin: viool
Johannes Keller: klavecimbel

Opname: Wijnand de Groot, E07080

dinsdag 31 augustus, Grote Zaal TivoliVredenburg; El Gabinete de Musica

programma:

uitvoerenden:

Opname: Theo van Soest, E07081

dinsdag 31 augustus, Grote Zaal TivoliVredenburg; Ensemble Hesperi

programma:

uitvoerenden:

Opname: Theo van Soest, E07082

woensdag 1 september, Concertlab; Duo Serenissima

programma:

uitvoerenden:

Opname: Joost Kist, E07083

woensdag 1 september, Grote Zaal TivoliVredenburg; Liane Sadler & Conrad Elias

programma:

uitvoerenden:

Opname: Wijnand de Groot, E07084

donderdag 2 september, Grote Zaal TivoliVredenburg; Consort Laurentien

programma:

uitvoerenden:

Opname: Theo van Soest, E07085

donderdag 2 september, Geertekerk; Eva Saladin / Il Profondo

programma:

uitvoerenden:

Opname: Wijnand de Groot, E07086

donderdag 2 september, Nicolaikerk; Jan Hage

programma:

uitvoerenden:

Opname: Frans de Wolff, E07087

vrijdag 3 september, Grote Zaal TivoliVredenburg; Kairos Ensemble

programma:

uitvoerenden:

Opname: Theo van Soest, E07088

zaterdag 4 september, Hertz, TivoliVredenburg; Nederlandse Bachvereniging

programma:

uitvoerenden:

Opname: Wijnand de Groot, E07089