spinner

November Music 2019

za 12 okt 2019
Thema: Hedendaags
Componist: Calliope Tsoupaki

vrijdag 1 – zondag 10 november 2019, ‘s-Hertogenbosch, diverse locaties

Deze concerten worden uitgezonden voorjaar 2020. De uitzenddata komen bij de opnames te staan.

kaarten voor deze concerten

vrijdag 1 november, Grote Kerk; Vocaal Ensemble Markant: Alan
Ter gelegenheid van ‘75 jaar bevrijding van ‘s-Hertogenbosch gaf November Music samen met de gemeente ‘s-Hertogenbosch een compositieopdracht uit aan Jesse Passenier. Voor zijn compositie Alan vond Passenier inspiratie in Operatie Alan van de 53rd Welsh Infantry Division, waarmee ‘s-Hertogenbosch na een intensieve zesdaagse strijd werd bevrijd. Het werk plaatst vier koren met Vocaal Ensemble Markant onder leiding van Bernhard Touwen tegenover elkaar. Het geheel zorgt voor een dynamisch, akoestisch spektakel.
Stadschroniqueur Eric Alink schreef speciaal voor deze gelegenheid de tekst Krijt. Hierdoor krijgt het werk een persoonlijke draai, met rake beeldspraak en dubbelzinnigheid. De gelaagde tekst wordt weerspiegeld in de soms warme en dan weer fors uitpakkende klanken van het koor. In het verhaal neemt een meisje je mee in haar beleving van de vooravond van de strijd tot aan de bevrijding. Haar wereld blijkt onschuldig, maar de muziek vertolkt de ambiguïteit gevangen in de vertelling.

Opname: Theo van Soest, E06944

 

zaterdag 2 november, Babel Pleitzaal; Claudia Molitor, Tullis Rennie + Sanne Rambags: Decay.
De strijd met verval is voor iedereen onontkoombaar. Maar in het langzaam ondergaan van je vergankelijkheid schuilt ook poëzie. In haar performance Decay scheppen de Engels/Duitse componiste Claudia Molitor en trombonist Tullis Rennie een klankmeditatie over het verloop van de seizoenen, het ouder worden en de voort tikkende tijd. In haar composities en performancewerk is Molitor beïnvloed door het intens luisteren naar en ondergaan van klankprocessen, zoals dat eerder al werd omschreven door componiste Pauline Oliveros in haar Deep Listening concept. Daarnaast werkt ze graag nauw samen met musici en performers.
In haar Decay verklankt Molitor de schoonheid en implicaties van onze vergankelijkheid. Ze werkt daarvoor samen met telkens andere musici, waardoor het werk continu andere vormen aanneemt. Speciaal voor November Music gaan Molitor en trombonist Tullis Renne in zee met de jonge Nederlandse stemacrobate Sanne Rambags die zowel thuis is in de jazzmuziek als de meer eigentijdse zijpaadjes. Zij laat zich in haar werk inspireren door de grootsheid van de natuur en de weidse vergezichten in Noorwegen en is dus de ideale gast voor dit project. Rambags verraste vorig jaar op het festival met haar eerste grote eigen project Frieze of Life. Ze is opgenomen in de Music Hub Brabant waarin talenten uit de provincie een kans krijgen zich te laten horen op diverse festivals en podia.
Decay ging in première tijdens het prestigieuze HCMF Festival in Huddersfield in 2018. In het afgelopen jaar gaven musici als saxofonist John Butcher en geluidskunstenaar Kelly Jayne Jones een verrassend nieuwe invulling aan Molitors Decay. Met haar werk hoopt Molitor ‘de melancholie van het verlies te omarmen, en ons te verheugen op de belofte van verandering.’

Opname: Theo van Soest, E06953

 

zaterdag 2 november, Willem II Toonzaal; The Riot Ensemble (I): Solstices
De Oostenrijker Georg Friedrich Haas geldt als één van de belangrijkste eigentijdse componisten van dit moment. Dit jaar staat Haas volop in de schijnwerpers bij festival November Music. Blikvanger is het monumentale, gloednieuwe kamermuziekwerk voor het gerenommeerde Londense Riot Ensemble, mede in opdracht geschreven van November Music.
De iriserende, klankkleurrijpe composities van Haas vinden een steeds groter publiek. Zinderende muziek waarin reine, harmonische stemmingen en imposante spanningsbogen voorbijtrekken. Hij was vorig jaar nog te gast bij het Holland Festival. Toen het Italiaanse magazine Classic Voice aan ruim honderd Europese muziekkenners vroeg welk tijdloos meesterwerk deze jonge eeuw al had opgeleverd, was het antwoord eensluidend: in vain van Georg Friedrich Haas. In 2013 liep dirigent Simon Rattle al op de troepen vooruit door te luid te roepen dat in vain ‘een van de eerste meesterwerken van de 21e eeuw is.’
Nu komt Georg Friedrich Haas naar November Music met een nieuw kamermuziekwerk van zeventig minuten. Zijn Solstices voor tien musici wordt in volledige duisternis uitgevoerd door The Riot Ensemble. Centraal staat een microtonaal gestemde grand piano. Intens luisterend naar elkaar creëren de musici een gloedvol, boventoonrijk muziekstuk waarin langzaam naar een indrukwekkende climax wordt toegewerkt. Een onvergelijkelijke muziekervaring.

Opname: Kees van de Wiel, E06954

 

zondag 3 november, Babel Hofzaal; Matthijs Koene + Erik Bosgraaf
Matthijs Koene wordt internationaal gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten van zijn tijd. Zijn visie en speelwijze hebben de technische mogelijkheden en expressie van de panfluit vergroot. Hij weet menig componist te overtuigen om een werk voor panfluit te schrijven. Tot op heden zijn meer dan tweehonderd composities voor Koene geschreven, veelal aan hem opgedragen. Componisten als Theo Loevendie, Daan Manneke, Guus Janssen, Klaas de Vries, Chiel Meijering, Fabio Nieder, Martijn Padding en Klas Torstensson hebben al voor hem geschreven.
Tijdens de Kunstmuziekroute brengt Koene een gevarieerd panfluitrecital met composities van onder anderen Calliope Tsoupaki en Steve Reich. Van Reich klinkt zijn saxofoonklassieker Reed Phase (1966) in een unieke bewerking voor panfluit en elektronica. Hoofdmoot van het programma wordt gevormd door twee recente werken van festivalcomponist Calliope Tsoupaki. Zo klinkt het gloednieuwe werk Song for Life and Death. Daarnaast is er een cadens-gedeelte te horen uit het werk Salto di Saffo. Een werk van Tsoupaki dat Matthijs Koene samen met blokfluitist Erik Bosgraaf en het Radio Filharmonisch Orkest vorig jaar in première bracht bij de NTR ZaterdagMatinee. Met Erik Bosgraaf als speciale gast.
Evenals vorig jaar krijgt ook nu een student van de AMPA-compositieleiding en leerling van Anthony Fiumara de kans een kort nieuw werk te schrijven voor een solo instrument. Dit maal is dat componist Bruno Culotti (Peru) die een nieuwe compositie toevoegt aan het panfluit repertoire.

programma:
Calliope Tsoupaki – Song for Life and Death
Calliope Tsoupaki – Salto di Saffo (met Erik Bosgraaf)
Steve Reich – Reed Phase
Bruno Culotti – Danzas Chiriguanas

Opname: Theo van Soest, E06955

 

zondag 3 november, Museum Slager; Erik Bosgraaf + Sinan Arat
Concerten met blokfluitist Erik Bosgraaf zijn een ware belevenis. Een rasmusicus die oude en nieuwe muziek met woord en daad tot leven brengt. Hij wordt beschouwd als een van de meest begaafde en veelzijdige blokfluitisten van een nieuwe generatie. ‘Bosgraafs virtuositeit en bovenal zijn onbetwistbare begrip van elke noot die hij speelt zijn indrukwekkend’, oordeelde NRC Handelsblad. Bosgraaf brak door met zijn bekroonde opnames van de blokfluitmuziek van Jakob van Eyck en speelde daarnaast werk van Telemann, Vivaldi en Bach. Maar hij heeft ook een grote voorliefde voor eigentijdse muziek. Hij werkte onder meer samen met componisten Jorrit Tamminga en Theo Loevendie en won in 2011 de Nederlandse Muziekprijs, de belangrijkste prijs voor klassieke musici in Nederland.
Ook Componist des Vaderlands en November Music-festivalcomponist Calliope Tsoupaki heeft nu gloednieuw werk voor hem geschreven in een serie van solowerken voor diverse instrumenten die ze dit jaar componeert en live worden uitgevoerd tijdens Podium Witteman. Tijdens dit ongetwijfeld intense blokfluitrecital speelt Bosgraaf een wereldpremière en combineert dat met een ouder werk van Tsoupaki in een nieuwe versie voor blokfluit.
Speciaal voor deze middag speelt Erik nog een korte improvisatie met de ney-speler Sinan Arat die om 11.30 en 12.30 uur twee solo sets speelt in het museum.

programma:
Erik Bosgraaf, Sinan Arat – improvisatie voor blokfluit en ney
Calliope Tsoupaki – The First Lament of Ekavi
Calliope Tsoupaki – nieuw werk voor blokfluit

Opname: Theo van Soest, E06956

 

zondag 3 november, Willem II Toonzaal; The Riot Ensemble (II):
Het Londense Riot Ensemble is de nieuwste ster aan het firmament van de Europese eigentijdse muziek. Sinds 2012 heeft het Riot Ensemble al meer dan tweehonderd wereldpremières en Britse premières gepresenteerd. Bovendien zet het ensemble zich in om jonge componisten in eigen land te stimuleren nieuw werk voor ze te schrijven. The Riot Ensemble is flexibel samengesteld uit de crème de la crème van Britse en internationale kamermusici. De groep musici staat onder leiding van dirigent en componist Aaron Holloway-Nahum. Dit jaar alleen al presenteert The Riot Ensemble werk van componisten als Chaya Czernowin, Liza Lim, Kit Downes en Cassandra Miller. In dit speciaal voor de KunstmuziekRoute samengestelde concertprogramma spelen ze recente werken van Laurence Osborn en Rebecca Saunders in het kader van onze HCMF focus.
Van de jonge Engelse componist Laurence Osborn klinkt zijn compositie Ctrl. Osborn is een van de opvallendste en actiefste Britse muziektalenten van dit moment. Deze student van George Benjamin schrijft alleen dit jaar al nieuw werk voor Britten Sinfonia en The New London Chamber Choir. Zijn driedelige liedcyclus Ctrl behandelt de giftige mannelijkheid en het geweld dat door mannen wordt uitgeoefend. De hoofdrol wordt vertolkt door een zangeres die haar stem met autotune naar een hypermannelijk niveau kan tillen, aldus de componist.
Van de Britse componiste Rebecca Saunders klinkt haar recente, indringende Stirrings Still III voor zeven musici. Saunders kreeg les van Wolfgang Rihm en Nigel Osborne en was vorig jaar nog te gast tijdens het festival. Haar composities staan bol van expressie en dynamiek en een voorliefde voor toonschilderen. Dit jaar won Saunders als eerste vrouwelijke componist de prestigieuze Ernst von Siemens muziekprijs. In haar werk is Saunders sterk beïnvloed door het uitgebeende literaire werk van Samuel Beckett. Stirrings Still III maakt deel uit van een serie composities vol stille en fragiele klankobservaties. Statische klankstructuren die volgens de componiste steeds nieuwe perspectieven en vergezichten bieden.

programma:
Laurence Osborn – Ctrl (11.30 en 13.00 ur)
Rebecca Saunders – Stirrings Still III (14.30 en 16.00 uur)

Opname: Kees van de Wiel, E06958

 

zondag 3 november, Verkadefabriek Clubzaal; Sebastiaan van Bavel-trio
De talentvolle Nederlandse jazzpianist Sebastiaan van Bavel krijgt carte blanche van November Music om zijn eigen project samen te stellen. Met zijn trio heeft Van Bavel in het verleden al de Edisonprijs in de wacht gesleept, en in 2015 won hij de Conservatorium Talent Award. In zijn muziek verweeft hij elementen uit de westerse jazzmuziek met klassieke Indiase muziek. Zijn interesse voor de Indiase improvisatiekunst gaat hij nu verdiepen tijdens dit speciale project.
Zijn eigen trio gaat in zee met de Indiase zanger Chiranjeeb Chakraborty en tabla-speler Niti Ranjan Biswas. Op het programma staan klassieke raga’s en eigen werk. Zo baseert Van Bavel het eigen werk op de melodische en ritmische structuren van de klassiek Indiase raga. ‘De uitdaging ligt hem in het respectvol omgaan met de Indiase klassieke muziek; om de esthetiek dus intact te houden, maar tegelijkertijd de muzikale taal te wijzigen of toevoegingen te maken.
Met Sebastiaan van Bavel (piano), Maciej Domaradzki (bass), Willem Romers (drums), Niti Ranjan Biswas (tabla) en Chiranjeeb Chakraborty (vocalen).

Opname: Wijnand de groot, E06957

 

zondag 3 november, Azijnfabriek, AMPA Ensembles en fc Jongbloed
Al meer dan elf jaar verrast het studentensemble fc Jongbloed het publiek met verrassende programma’s en natuurlijk zijn ze ook dit jaar weer van de partij. Met oud-lid Aart Strootman als artistiek leider is de kwaliteit en creativiteit gegarandeerd. Op het menu staan traditiegetrouw werken van onze festivalcomponist Calliope Tsoupaki en compositiestudenten van Anthony Fiumara. Zijn aanstelling vorig jaar heeft geleid tot een actieve compositiepraktijk onder studenten. De sets van fc Jongbloed worden afgewisseld met twee andere ensembles van de AMPA-opleiding uit Tilburg: 2AZ1 met percussionist Inês Lacerda en saxofonist Iván Sánchez en Duo Eklekt met fluitist Eduardo Gaspar Polo Baader en gitarist Michael van Dijk met werk van onder meer werk de Vlaamse componist Wim Henderickx wiens werk al diverse malen is uitgevoerd op het festival.

programma:
12.00 uur – 2AZ1
Wim Henderickx – African Suite
Ximo Tarín-Micó – Paranoid Song
Philip Glass – Music in Fifths

13.00 & 14.00 uur: fc Jongbloed o.l.v. Aart Strootman
Calliope Tsoupaki – Sweet if you like
Theo Loevendie – Aulos
Vlad Chlek – Wood Painting
Aura Bouw – Oenomel

15.00 uur – Duo Eklekt
Toru Takemitsu – Towards the sea
J. Caldas – Rumore quase branco
J. Satin – Dreamtigers

Opname: Cees Sterrenburg, E06959, E06960

 

zondag 3 november, Grote Kerk en vrijdag 8 november, Pieterskerk Utrecht; Capella Brabant: Loflied der Verzoening
Binnen de eigentijdse muziek van de Lage Landen neemt Kris Oelbrandt een werkelijk unieke positie in. Hij is actief als trappistenmonnik, maar ook als componist. Een dubbele roeping die de in België geboren Oelbrandt met grote gedrevenheid volbrengt en zijn leven en muziek vervullen. In Oelbrandts muziek hoor je klankschaduwen van componisten als Arvo Pärt en Olivier Messiaen, maar hij bewandelt wel zijn eigen spirituele pad. Oelbrandt werkte in het verleden vanuit de abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Momenteel is hij gevestigd in de abdij Orval in België. Zijn composities verlaten slechts op spaarzame momenten de kloostermuren, maar daar komt langzaam een kentering in. Zo spelen pianist Ralph van Raat en organist Jan Hage regelmatig zijn werken en heeft het koor Capella Brabant een speciale band met hem opgebouwd.
In het kader van November Music voert Capella Brabant onder leiding van Marc Versteeg een groot nieuw werk van Oelbrandt uit. Hij schrijft speciaal voor deze gelegenheid Reconciliation Magnificat (‘Loflied der Verzoening’), voor sopraan, alt, bariton, gemengd koor en instrumentaal ensemble. Het werk wordt een monumentale toonzetting van drie gelijkwaardige ‘cantica’ uit drie wereldgodsdiensten: de lofzang van Hanna (Joods), de lofzang van Maria (Katholiek) en Soera 87 (Islam). Nieuwe spirituele muziek als verzoenende handreiking tussen de wereldreligies.
Capella Brabant is een koor met ambitie uit ’s-Hertogenbosch. Het bestaat uit 32 zangers en kenmerkt zich door een multidisciplinaire en grensoverschrijdende programmering. Het koor zingt werken, van barok tot hedendaags, met vooraanstaande solisten en musici. Het legt verbindingen met andere kunsten en integreert maatschappelijke gebeurtenissen en actuele vraagstukken in avontuurlijke theaterconcerten op bijzondere locaties. Jaarlijks zijn zij te horen in ’s-Hertogenbosch en daarbuiten met oud en nieuw repertoire waaronder in 2018 de Sacred Concert van Duke Ellington met Het Brabants Jazz Orkest. Voor de première van Reconciliation Magnificat werken ze samen met een drietal topzangers en het Dudok Kwartet, een van Nederlandse beste strijkkwartetten.
Voorafgaande aan het concert geeft musicoloog en theoloog Martin Hoondert een korte inleiding over de verhouding tussen de drie godsdiensten Christendom, Jodendom en Islam. Hij is verbonden aan de Universiteit van Tilburg afdeling geesteswetenschappen.

programma:
Kris Oelbrandt – Loflied der Verzoening

Capella Brabant Kamerkoor & Dudok Quartet o.l.v. Marc Versteeg
Katrien Baerts – sopraan
Elsbeth Gerritsen – mezzo-sopraan
Mattijs van de Woerd – bariton
Niek KleinJan – slagwerk
Rieneke Brink – fluit
Judith van Driel, Marleen Wester – viool
Marie-Louise de Jong – altviool
David Faber – cello
Ernestine Stoop – harp

Opname: Wijnand de Groot (‘s-Hertogenbosch) en Theo van Soest (Utrecht), E06961

 

dinsdag 5 november, Grote Kerk; Ensemble Modelo62 (I)
Eigenzinnigheid is een belangrijke karaktertrek voor iedere componist. Een motor voor de creativiteit en een strategie voor een lange, gevarieerde carrière. Stichting Trillende Lucht uit Amsterdam kent iedere twee jaar de Open Oor prijs toe aan toondichters die zo’n geheel eigen klankwereld optuigen. Een stimuleringsprijs voor ervaren en beginnende componisten die het risico niet uit de weg gaan.
Dit jaar werd de prijs uitgereikt aan de Oekraïense/Nederlandse componiste Anna Korsun die in 2014 nog de Gaudeamus Muziekprijs in de wacht sleepte. De jury was vol lof over Korsuns werk: “Het werk van Anna Korsun is dat van een gevoelige en autonome artiest die vrijwel onberoerd lijkt door de snelheid waarmee de maatschappij verandert en de technologie zich ontwikkelt.” Met minimale middelen en magnifiek getimede instrumentale vondsten creëert Anna Korsun een magische klankwereld die zijn gelijke niet kent. Korsun sleepte vijf jaar geleden al de Gaudeamus Muziekprijs in de wacht. Vanavond presenteert ze samen met Ensemble Modelo62 een dwarsdoorsnede van haar oeuvre. Muziek waarin met verwachtingsvolle stiltes en ongehoorde klanken een spanningsboog wordt gecreëerd. Eigentijdse muziek die de lucht letterlijk laat trillen. Op het programma staan Tollers Zelle voor elektrisch gitaar en sopraan, Ucht voor ensemble, Signals voor veertien stemmen met megafoons en Pulsar voor orgel en sopraan waarbij Korsun zelf als uitvoerende optreedt. Lees hier het artikel over Anna Korsun op Cultuurpers.
Tijdens November Music wordt er werk van Korsun en Van Bergeijk gespeeld tijdens een speciaal concertprogramma op twee verschillende locaties door Ensemble Modelo62. Specialisten in dit repertoire.

Opname: Wijnand de Groot, E06962

 

dinsdag 5 november, Willem II Toonzaal; Ensemble Modelo62 (II)
In 2017 won Gilius van Bergeijk (1946) – nestor van de uitdagende, experimentele muziek in Nederland – als eerste componist het Open Oor.
Tijdens November Music wordt er werk van Korsun en Van Bergeijk gespeeld tijdens een speciaal concertprogramma op twee verschillende locaties door Ensemble Modelo62. Specialisten in dit repertoire.

Opname: Kees van de Wiel, E06963

woensdag 6 november, WilleM II Toonzaal; Trio Catch
Een virtuoze, hartverwarmende dialoog tussen klarinet, cello en piano. Trio Catch uit Hamburg is in recordtempo uitgegroeid tot een van de prominente eigentijdse kamermuziekensembles van Europa. Spelplezier en zin voor avontuur kenmerken het trio dat zich vernoemd heeft naar het werk Catch van de Brit Thomas Adès.
De liefde voor hedendaagse muziek heeft klarinettist Boglárka Pecze, cellist Eva Boesch en pianist Sun-Young Nam bij elkaar gebracht. Het trio werkt nauw samen met componisten als Helmut Lachenmann, Mark Andre, Georg Friedrich Haas en Georges Aperghis en maakte deel uit van de Ensemble Modern Academy waar jonge talenten een kans krijgen zich te verdiepen in de eigentijdse muziek.
Veel van hun steruitvoeringen zijn te vinden op kwaliteitslabels als col legno en Kairos. Nu komen ze naar November Music voor een van hun spaarzame concerten in Nederland met een all-female programma. Naast de zelden live gehoorde muziek van de Duitse componiste Isabel Mundry, klinkt een opdrachtwerk van de uit Brabant afkomstige jonge componiste Bianca Bongers. In haar Surrounded by Air – Apparance III for clarinet, cello and piano (2019) ~ to my surrounding ~ wil ze ontdekken hoe een figuur steeds een ander klankresultaat kan geven door te veranderen van omgeving. Verder recent werk van de Zwitserse Barblina Meierhans.

Boglárka Pecze (klarinet), Eva Boesch (cello), Sun-Young Nam (piano)

programma:
Isabel Mundry – Sounds, Archeologies
Barblina Meierhans – In Serie 11
Bianca Bongers – Surrounded by Air – Appearance III for clarinet, cello and piano (2019) ~ to my surrounding ~*

* Compositieopdracht November Music

Opname: Kees van de Wiel, E06964

donderdag 7 november, Willem II Toonzaal; Ralph van Raat: Grote Archipel

Een van de grote nestors van de hedendaagse muziek in Nederland wordt dit jaar tachtig. Daan Manneke heeft niet alleen een rijk en uiterst veelzijdig oeuvre opgebouwd, hij heeft als docent ook veel componerend talent – van Wilbert Bulsink tot Merlijn Twaalfhoven – de weg gewezen. In het verleden presenteerde November Music al geregeld werk van Daan Manneke, waaronder de première van zijn magnum opus Trajectoire voor koor en groot ensemble in 2007. Nu staat jarige job Manneke op zijn verjaardag de hele dag in het zonnetje en viert hij zijn verjaardag in ‘s-Hertogenbosch.
Het avonddeel van de Manneke-marathon wordt verzorgd door niemand minder dan pianist en alleskunner Ralph van Raat. Hij speelt de integrale pianocyclus Grote Archipel. Een indrukwekkend pianomonument uit 2018 waarin Manneke nog eenmaal al zijn liefde en hartstocht voor het componeren heeft samengebald. En dat voor een instrument waarvoor Manneke nog niet zoveel had geschreven.
In het zesdelige pianowerk reflecteert Manneke op zijn oeuvre: van zijn vroegste werk tot recentere creaties, waarbij hij ook kritisch durft terug te blikken. Grote Archipel is geschreven voor een peloton aan pianisten – Kelvin Grout, Jelena Bazova, Daniel Kramer, Geoffrey Madge, Hannes Minnaar en Ralph van Raat – die het stuk in estafettes vorig jaar in première brachten. Nu vertolkt Ralph van Raat het meesterwerk in zijn eentje.
‘Ik zoek het innerlijk drama in de muziek. Als het overbruggen van ying en yang, steeds op zoek naar ruimte, de overkant, de ander en andersoortigheid. Nooit vastklampen aan één ding, maar de veelheid opzoeken’, vertelde Daan Manneke ooit aan Brabant Cultureel. Met zijn Grote Archipel heeft hij een allesomvattend werk geschreven vol persoonlijke inkijkjes en dramatische hoogtepunten.

programma
Daan Manneke – Grote Archipel

Ralph van Raat – piano

Opname: Kees van de Wiel, E06965

donderdag 7 november, Grote Kerk; Cappella Breda

Wanneer componist Daan Manneke in het zonnetje wordt gezet, mag een concert van Cappella Breda zeker niet ontbreken. Het in 1976 door Manneke opgerichte koor in Breda blinkt uit in veelzijdigheid, lef en onvoorwaardelijke inzet. Zo combineert het koor vlot werken van Bach en Sweelinck, met moderner werk van Pärt en Messiaen. Het 25-koppige Cappella Breda wordt momenteel geleid door dirigente Elisabeth Blom.
In het kader van het Manneke-programma op deze donderdag, presenteert Cappella Breda een gevarieerd concertprogramma voor koor, in combinatie met solowerken voor harp en accordeon. De jarige job Daan Manneke die precies op 7 november 80 jaar wordt heeft besloten zijn verjaardag in ’s-Hertogenbosch door te brengen en is vandaag onze eregast
Voor Manneke is het Geneefse psalter – een geliefde liedbundeling van 150 psalmen – een leidraad geweest binnen zijn oeuvre. Zo klinken tijdens dit concert karakteristieke koorwerken als Psalm 122 en het Psalmenrequiem. Deze door harp begeleide dodenmis etaleert Manneke’s grote liefde voor het psalmenrepertoire. Daarnaast zingt Cappella Breda toepasselijke koorwerken van Sweelinck en Messiaen die voor Manneke altijd onuitputtelijke inspiratiebronnen zijn gebleven.
Daan Manneke begon zijn muzikale carrière als organist. Later werd hij docent aan het Amsterdams Conservatorium. Zijn oeuvre, grotendeels in opdracht tot stand gekomen, richt zich vooral op geestelijke muziek en kamermuziek. Wezenlijk voor Daan Manneke’s denken over muziek is zijn grote belangstelling voor improvisatie, de andere kant van de vaak organisch gegroeide, strenge vorm. Het mooiste compliment, vindt de componist, kreeg hij van muziektijdschrift Luister: ‘Daan Manneke is de Sweelinck van de 20ste eeuw.’

programma:
Daan Manneke – Psalm 122 (koor a capella)
Daan Manneke – Psalmenrequiem (koor en harp)
Jan Pieterszoon Sweelinck – Psalm 150 (koor a capella)
Daan Manneke – Tombeau pour Ton de Leeuw (accorden)
Bianca Bongers – Aardverschuivingen (accordeon)
Daan Manneke – Kleine Archipel (vrouwenkoor en accordeon)
Daan Manneke – Pavillon (excerpts, koor en accordeon)
Olivier Messiaen – O sacrum Convivium (koor a capella)

Cappella Breda o.l.v. Elisabeth Blom
Vincent van Amsterdam – accordeon
Astrid Haring – harp

Opname: Wijnand de Groot, E06966

vrijdag 7 november, Verkadefabriek, Grote Zaal; Ensemble Modern / Sarah Maria Sun

Of het nu Zappa, Reich of Ligeti is, geen toondichter kan om Ensemble Modern heen. Ze horen bij de crème de la crème onder de eigentijdse muziekensembles, en voor het eerst komen ze naar November Music. Geheel naar de aard van dit Duitse topensemble brengen ze een uitgelezen concertprogramma waarbij modern klassiek op kakelvers repertoire stuit. Eerder waren Ensemble Intercontemporain uit Frankrijk en Klangforum Wien uit Oostenrijk al te gast tijdens het festival en nu dus het meest beroemde ensemble ter wereld voor nieuwe muziek. Een unieke kans dus om dit topensemble eens live te horen in een gevarieerd programma met enkele ‘greatest hits’ uit het hedendaagse repertoire en maar liefst twee premières. En dat onder leiding van Enno Poppe, een van de smaakmakers van de nieuwe muziek.

Reikhalzend wordt uitgekeken naar het nieuwe werk dat de Duits / Nederlandse componiste Iris ter Schiphorst voor Ensemble Modern heeft geschreven. Met haar achtergrond in rock en elektronische muziek excelleert Ter Schiphorst in werken die een grote dramatische impact maken. Voor haar première koppelt Ter Schiphorst het ensemble aan topsopraan Sarah Maria Sun die samen met het Arditti Quartet zo’n indruk maakte tijdens November Music 2014 in het werk van John Zorn. Eerder werkte Ter Schiphorst en Sun al samen in het mystieke performancewerk voor solosopraan en tape, Vergiss Salome (2012).

Een onvergetelijke klassieker uit het hedendaagse repertoire mag op zo’n avond niet ontbreken. Van György Ligeti spelen ze het duizelingwekkende Pianoconcert. Virtuoze klavierkunst met een warm kloppend hart. Pianist Imri Talgam waagt zich aan de pittige solopartij. Daarnaast leidt Enno Poppe het ensemble door de energieke klankschitteringen van zijn Scherben en maken we kennis met de jonge Turkse componiste Zeynep Gedizlioglu. Deze studente van Wolfgang Rihm en Ivan Fedele werkte eerder al samen met het Arditti Quartet en Ensemble Recherche. Ze heeft nieuw werk gecomponeerd voor Ensemble Modern dat eerder haar explosieve Kesik op cd vereeuwigde.

Programma
Enno Poppe – Scherben
Iris ter schiphorst – Assange – Fragmente einer Unzeit (2019)
Zeynep Gedizlioglu – Nacht (2019)
Gyorgy Ligeti – Pianoconcert

Ensemble Modern o.l.v. Enno Poppe
Sarah Maria Sun – sopraan
Imri Talgam – piano

Opname: Kees van de Wiel, E06967

zaterdag 9 november, Willem II Toonzaal; Quartetto Maurice
Het Italiaanse strijkkwartet Quartetto Maurice gaat er graag gestrekt in. Geen uitdaging is teveel voor ze. Het in 2002 opgerichte kwartet is het gewend om limieten te verleggen, onder meer met live-elektronica en opdrachten aan jonge componisten. In 2017 waren ze nog festivalgast tijdens de Anthony Fiumara-marathon. Nu zijn ze terug. Op vrijdag 8 november etaleren ze al hun lef met het virtuoze Negende strijkkwartet van Georg Friedrich Haas, dat in volledige duisternis wordt uitgevoerd.
Op de zaterdag komen ze terug in de concertzaal en dienen ze een compleet Italiaans programma op. Zo klinkt het kwartet Tutto chiudi negli occhi van de veelbelovende aanstormende componist Giuliano Bracci (1980). Van deze in Nederland actieve Italiaan speelt Silbersee tijdens November Music eveneens nieuw vocaal werk. Van de jonge Italiaanse Zeno Baldi (1988) klinkt spiksplinternieuw werk voor kwartet en elektronica, het stuk Ruggine, dat hij dit jaar voor Maurice heeft geschreven. Daarnaast spelen ze een van de klassieke kwartetten van de Italiaanse maestro Giacinto Scelsi (1905-1988) die zoveel gracieuze schoonheid uit enkele noten wist te puren. Tenslotte de ijzige prachtige elektronische strjkersklanken van de veel te vroeg overleden Fausto Romitelli in zijn Natura Morta Con Fiamme uit 1991.
Quartetto Maurice bestaat uit Georgia Privitera (viool), Laura Bertolino (viool), Francesco Vernero (altviool) en Aline Privitera (cello).

programma:
Fausto Romitelli – Natura Morta Con Fiamme
Giuliano Bracci – Tutto chiudi negli occhi
Zeno Baldi – Ruggine
Giacinto Scelsi – Strijkkwartet no. 4

Opname: Kees van de Wiel, E06968

zaterdag 9 november, Willem II Toonzaal; Ives Ensemble
Het Nederlandse Ives Ensemble behoort tot het keurkorps van de Europese nieuwe muziekensembles. Geen muzikale uitdaging gaat het ensemble uit de weg: van verstilde marathonwerken van Morton Feldman tot unieke partituren van John Cage. Met Amsterdam als uitvalbasis reizen de musici van het Ives Ensemble door binnen- en buitenland met programma’s die bezoekers opnieuw leren luisteren. Tijdens November Music ontrafelt het Ives Ensemble de schoonheid van de Nederlandse hedendaagse muziek met een première van Willem Boogman en recent werk van Richard Rijnvos. Van hem klinkt een groot nieuw ensemblewerk. Sinds 1986 heeft Rijnvos al veertien composities voor het ensemble geschreven en hij ziet het Ives Ensemble als de ideale vertolker van zijn werk. Voor het Ives Ensemble componeert Rijnvos zogeheten ‘companion pieces’ (Riflesso-reeks) waarbij hij zich baseert op baanbrekende topstukken uit de muziekgeschiedenis.
Voor zijn Riflesso sullo spazio liet Rijnvos zich inspireren door de Suite op. 29 van Arnold Schönberg. Een meesterwerk dat als een van zijn meest geslaagde twaalftooncomposities wordt gezien. Verschillen tussen de twee componisten zijn er zeker. Daar waar Schönbergs werk met zijn enorme ideeëndichtheid en complexe stemmenweefsel vooral hectisch van karakter is, streeft Rijnvos in zijn omvangrijke Riflesso sullo spazio eerder naar rust en contemplatie.
Voor zijn nieuwe compositie voor het Ives Ensemble gaat Willem Boogman in zee met beeldend kunstenaar Alexandra Roozen. Boogman creëert een werk dat nauw aansluit bij Roozens tekenpraktijk. Roozen heeft als deel van een residentie in Seoel een serie werken gemaakt waarbij het geluid van het tekenen net zo belangrijk is als het visuele resultaat. Zij maakte een film van de vervaardiging van deze tekeningen waardoor Boogman zich liet inspireren. Allereerst wordt de film vertoond waarna de première volgt van Boogman zijn muzikale visie hierop.
Zowel Richard Rijnvos als Willem Boogman waren reeds eerder te horen tijdens November Music. Twee eigenzinnige maar zeer verschillende componisten die zich graag laten inspireren door met beeldend kunstenaars, filosofen en wetenschappers. De uitvoeringen van Block Beuys van Rijnvos en Sternenrest van Boogman behoren tot de hoogtepunten uit het recente verleden van November Music.

programma:
Willem Boogman – From Scratch
Richard Rijnvos – Riflesso sullo spazio

Opname: Kees van de Wiel, E06971

zaterdag 9 november, Babel Hofzaal; James Oesi & Vincent van Amsterdam
Nederland bulkt van het muzikale talent en dat is een feit om trots op te zijn. Tijdens dit intieme dubbelconcert biedt November Music een etalage aan twee toppers op de contrabas en het accordeon met kersverse Nederlandse muziek en premières.
Accordeonist Vincent van Amsterdam heeft twee Nederlandse componisten uitgenodigd om voor zijn rijke instrument te schrijven. Van Amsterdam heeft zich in korte tijd ontpopt als een fervent pleitbezorger van eigentijdse muziek. In het verleden speelde hij al accordeonwerken van Goeibaidoelina en Nordheim. Nu komen daar twee Nederlandse opdrachtwerken bij. Christiaan Richter (1990) is een rijzende ster onder de jonge Nederlandse componisten. Begin dit jaar ging zijn orkestwerk Wendingen in première bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Nu schrijft hij een nieuw groots opgezet werk voor accordeonsolo, waarbij de componist onder anderen het intense spel van jazzsaxofonist John Coltrane, de radicale puurheid van elektronische muziek en Bach als inspirerend richtsnoer hanteert.
Ook Merijn Bisschops (1981) komt met een spiksplinternieuw accordeonstuk. Tijdens November Music 2018 werd zijn compositie Crash Blossom door de pers bekroond als festivalhoogtepunt. Het jaar daarvoor maakte hij grote indruk met zijn audiovisuele compositie Textures. In zijn nieuwe accordeonsolo Far-field gaat Bisschops wederom een klankonderzoek aan. Bisschops kent het instrument van haver tot gort. Hij studeerde oorspronkelijk accordeon en heeft zich uiteindelijk ontwikkeld als componist, fotograaf en filmmaker. Nu, na meer dan tien jaar, neemt hij het instrument met een frisse blik onder de loep. Het werk vol subtiele microtonale effecten en ongewone accordeonregisters is vrij geïnspireerd op een abstracte foto die Bisschops maakte van rijen bomen in de mist.
Ook onbekend componeertalent krijgt dit jaar de gelegenheid om werk te presenteren. In samenwerking met het Grachtenfestival en Gaudeamus Muziekweek daagde November Music componisten tussen de 10 en 35 jaar uit om nieuw werk voor contrabassist James Oesi te schrijven. In nauw overleg met coach James Oesi wordt gewerkt aan nieuwe contrabassolo’s en de beste stukken worden uitgevoerd op de drie festivals. Vanmiddag schotelt Oesi een aantal van deze composities live voor. De prijswinnende componisten zijn Boris Bezemer, Aya Yoshida, A. Crespo Barba en Thomas Power. Vier verschillende werken waarin de mogelijkheden van het instrument worden verkend en waarin veel wordt gevraagd van de uitvoerder.
James Oesi richt zich als één van de weinigen op de contrabas als solo-instrument. Hij gaf al spraakmakende optredens in het Amsterdamse Concertgebouw, TivoliVredenburg, op het Amsterdamse Grachtenfestival en op festival Wonderfeel en eerder op November Music tijdens de KunstmuziekRoute.

programma:
Boris Bezemer – Bass Piece
Aya Yoshida – MUJI
A. Crespo Barba – for James Oesi
Thomas Power – Talamh

Opname: Theo van Soest, E06969

zaterdag 9 november, Theater Artemis; Anne-Maartje Lemereis / Kenza Koutchoukali: This is not a Fairy Tale
En ze leefden nog lang en gelukkig… Hoezo lang? Hoezo gelukkig? En hoezo meervoud? In deze korte, zwart-komische liedcyclus maak je aan de hand van twaalf nieuwe liederen kennis met Stella, een jonge vrouw die totaal gedesillusioneerd is door de sprookjes zoals zij ze kent. Want die bestaan helemaal niet. Haar leven is volstrekt geen sprookje. Maar heeft ze eigenlijk wel een sprookje nodig om magie te vinden? In This is (not) a fairy tale bezingen een zangeres, pianist en violist de magie van het leven. Duistere thema’s inbegrepen.
Anne-Maartje Lemereis is een componist en pianist voor wie componeren en uitvoeren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met speels plezier maakt ze haar luisteraar deelgenoot van een eigen, frisse klankwereld. Eerder werkte ze al samen met Ensemble Vonk en Olga Vocaal Ensemble. Theater- en operaregisseur Kenza Koutchoukali werkte onder meer voor De Nationale Opera als aanstormend theatertalent. Tegenwoordig is ze betrokken bij Kameroperahuis in Zwolle. Haar eerste eigentijdse opera waar ze de regie over voerde was All Rise! van Jan-Peter de Graaff.

programma:
Anne-Maartje Lemereis – This is not a Fairy Tale*
* Compositieopdracht November Music

Opname: Wijnand de Groot, E06970

 
zaterdag 9 november, Verkadefabriek Clubzaal; Amstel Quartet & Keuris Quartet: Todos los fuegos el fuego
Mystieke muziek met een grote intensiteit en innerlijke dramatiek. De Nederlands/Oekraïense componist Maxim Shalygin schrijft werkten die vervuld zijn van een vurige passie. Tijdens recente edities van November Music klonken al Lacrimosa or 13 Magic Songs voor zeven violen en de cellosolo-extravaganza Canti d’inizio e fine voor Maya Fridman. Een componist die graag de uitersten opzoekt en van zijn musici een grote virtuositeit en een absolute toewijding vraagt.
Ook in zijn nieuwste compositie vertelt Shalygin een muzikaal verhaal van een grote dramatische spankracht. Zijn Todos los fuegos el fuego voor acht saxofoons is geschreven voor de Nederlandse topensembles Amstel Quartet en Keuris Quartet. Het werk is het tweede deel uit de langlopende cyclus Similar, waarvan Lacrimosa het eerste deel vormde. Shalygin liet zich voor dit werk inspireren door de korte verhalen uit het gelijknamige boek van de Argentijnse schrijver Julio Cortázar. Magisch-realistische verhalen die soms heel dichtbij lijken en dan weer buiten onze voorstelbare wereld vallen. De achtdelige compositie wordt uitgevoerd door saxofonisten, omdat deze instrumentenfamilie volgens de componist de verhalen het best weet over te brengen: met subtiele en mysterieuze geluiden en furieuze uitbarstingen.
Nederland heeft een lange traditie van geweldige saxofoonkwartetten en zowel Amstel als Keuris behoren tot de allerbeste ter wereld. Het is voor de eerste maal dat zij nu de krachten bundelen. De combinatie van componist en uitvoerders belooft een waar spektakel.

programma:
Maxim Shalygin – Todos los fuegos el fuego*

* Compositieopdracht November Music en Dag in de Branding

Opname: Wijnand de Groot, E06972

 

zaterdag 9 november, Verkadefabriek Grote Zaal; Tigran Hamasyan
Een grensoverschrijdend treffen tussen iconische veelvraten Tigran Hamasyan en Mathias Eick. De uit Armenië afkomstige Tigran Hamasyan heeft een geheel eigen categorie binnen de hedendaagse jazz voor zichzelf geclaimd. Tigran-jazz oftewel een ongebreidelde fontein aan verfrissende muzikale ideeën. Geen enkel genre is veilig voor Hamasyans vingervlugge improvisaties achter de toetsen. Als een goudzoeker speurt Hamasyan naar waardevols in de volksmuziek, Amerikaanse jazz, progmetal en postrock en verweeft dat tot een opzwepend, eigenzinnig amalgaam. Als een ondenkbaar geachte kruising tussen Sigur Rós, Meshuggah, Armeense volksklanken, Herbie Hancock en Chick Corea. Op zijn negentiende won deze pianoavonturier al de prestigieuze Thelonious Monk Competition, en zijn ster is alleen maar rijzende.
In 2014 speelde Tigran Hamasyan en zijn band al de sterren van de hemel tijdens de Colours of Improvisation-avond van November Music. Nu is hij terug en wordt hij vergezeld door de Noorse rastrompettist Mathias Eick die tijdens de Colours-avond van 2016 nog hoge ogen gooide als speciale gast van het Yuri Honing Quartet. Van trompet tot toetsen, van componeren tot dirigeren, Mathias Eick beheerst het allemaal. Zijn freewheelende jazzescapades werden al op waarde geschat door grootheden als Chick Corea, Pat Metheny en de band Jaga Jazzist.
In het voorjaar bracht hij nog het bejubelde album Ravensburg uit, waarbij JazzTimes zijn trompetklank als ‘de puurste en meest stralende binnen de jazz’ omschreef. Net als Hamasyan is Eick kind aan huis bij het avontuurlijke ECM-label, en de verwachtingen voor deze topontmoeting zijn vanzelfsprekend hooggespannen.

Opname: Wijnand de Groot, E06973

 

zondag 10 november, Grote Kerk; Collegium Vocale Eindhoven: Planctus Cygni
Nieuwe spirituele muziek waarin heden en verleden samenvloeien. De Nederlandse componist Gerard Beljon verweeft graag klanken uit het oosten en westen met de sacrale intensiteit van oude muziek. ‘Mijn stukken moeten ergens over gaan. Ik voel me thuis in de oude muziek en het gregoriaans. Die verstilling en mystiek heeft deze tijd nodig. Daarom verberg ik me ook niet voor het heden’, vertelde hij Brabants Dagblad vorig jaar. Beljon schrijft gevoelsmuziek waarbij hij zoekt naar verrassende vertrekpunten.
Tijdens November Music wordt zijn spirituele koorcyclus Planctus Cygni (deel 1 t/m 3) in zijn geheel gepresenteerd. Eerder voltooide Beljon al een deel voor het Nederlands Gregoriaans Festival. Planctus Cygni staat voor ‘Klaagzang van de zwaan’. Het eeuwenoude lied is een ideale springplank voor Beljons compositie. ‘Toen ik Planctus Cygni las, zag ik meteen een link met de vluchtelingencrisis in Europa. En daarmee gaat Planctus Cygni over de communicatie tussen west en oost.’ Een zinderende compositie waar oost en west op melodieuze wijze samenkomen. Naast koor zijn er hoofdrollen weggelegd voor de sopranen Rianne Wilbers en Sabra El Bahri Khatri, harpiste Beate Loonstra en duduk-speelster Raphaela Danksagmüller. Een ware specialiste op het Armeense rietblaasinstrument.
Gerard Beljon studeerde luit en gitaar en later compositie bij Carlos Michàns en Daan Manneke. Een eigentijds componist die zijn luisteraar graag meevoert in zijn verhaal en niet terugschrikt voor een toegankelijk betoog. Het in 1980 opgerichte Collegium Vocale Eindhoven behoort tot de top onder de amateurkamerkoren van Brabant. Het collegium is gespecialiseerd in koorwerken uit de barok, maar brengt ook eigentijdse premières. Mede-oprichter en dirigent is Ruud Huijbregts, waarbij de Eindhovense Stadskerk St. Cathrien als thuispodium fungeert. Sopraan Rianne Wilbers is dit jaar opgenomen in de Music Hub Brabant, een pool waarin November Music en diverse andere podia en festivals in Noord-Brabant talenten ondersteunen.

programma:
Gerard Beljon – Planctus Cygni*

Collegium Vocale Eindhoven, Rianne Wilbers (sopraan), Sabra El Bahri Khatri (sopraan), Raphaela Danksagmüller (duduk) en Beate Loonstra (harp) o.l.v. Ruud Huijbregts

* Compositieopdracht November Music

Opname: Theo van Soest, E06974

 

zondag 10 november, Jheronimus Bosch Art Center; Kamerkoor Ad Parnassum
Binnen de Nederlandse koorwereld valt de lef van kamerkoor Ad Parnassum op. Al ruim twintig jaar brengt het koor uit Tilburg Nederlandse en Vlaamse muziek uit twintigste- en eenentwintigste eeuw voor het voetlicht. Onder bezielende leiding van dirigent Anthony Zielhorst worden jonge en wat meer gearriveerde toondichters aangespoord om werk voor koor te schrijven. In 2018 voerden zij nog het werk Welle of Mercy uit van deTilburgse stadscomponist en voormalig November Music festivalcomponist Anthony Fiumara in de abdij van Koningshoeven.
Tijdens de slotdag van November Music 2019 brengt het kamerkoor een prachtig koorwerk van festivalcomponist Calliope Tsoupaki. Zij componeerde Paraklitikon in 1990. In het werk combineert ze twee korte psalmteksten in het Grieks: een roep om ontferming, en een bede om troost. Tsoupaki doet dit in een stijl, die op het eerste gezicht associaties oproept met de fijnmazige micropolyfonie van György Ligeti: langzaam verglijdende muziek in een subtiel vertakt stemmenweefsel. Muziek als een wolk van stemmen.
Deze classic van Tsoupaki wordt omlijst met werk van twee jongere Nederlandse componisten die zich door dichtkunst uit het verleden lieten inspireren. Van de Brabantse componist Maurice van Loon gaat zijn Requiescat uit 2015. Van Loon houdt van een directe heldere klanktaal met veel gevoel voor drama. Zijn aangrijpende Requiescat is gebaseerd op een kort gedicht van de Ierse schrijver Oscar Wilde. Daarnaast klinkt een kort koorwerk van de jonge, veelbelovende componiste Mathilde Wantenaar. Van haar ging dit jaar Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken voor het Groot Omroepkoor in première, een opdrachtwerk van de NTR ZaterdagMatinee. Wantenaar liet zich inspireren door het gelijknamige gedicht van Herman Gorter uit 1890. Volgens de NRC had Wantenaar ‘een nagenoeg volmaakt werk’ afgeleverd.

programma:
Calliope Tsoupaki – Paraklitikon
Maurice van Loon – Requiescat
Mathilde Wantenaar – Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken

Kamerkoor Ad Parnassum o.l.v. Anthony Zielhorst

Opname: Kees van de Wiel, E06975

 

zondag 10 november, Verkadefabriek Grote Zaal; Nieuw Ensemble: Thirty Situations
Met zijn wereldwijze Nomaden voor het exotische Atlas Ensemble schreef componist Joël Bons een instant klassieker. Tijdens November Music 2016 beleefde het werk een zinderende uitvoering en groeide uit tot hoogtepunt van het festival. Inmiddels heeft Bons hiervoor de prestigieuze Amerikaanse Grawemeyer Award binnengesleept. Geïnspireerd door deze geslaagde meesterproef vroeg dirigent Ed Spanjaard aan Bons om een groot nieuw werk voor het Nieuw Ensemble te schrijven. Een caleidoscopisch portret van het Nieuw Ensemble dat Bons als artistiek leider zo na aan het hart ligt.
In zijn nieuwe ensemblewerk Thirty Situations brengt Bons een gloedvolle ode aan de veelzijdigheid en durf van het Nieuw Ensemble. Bons presenteert nu een speciaal gereviseerde versie van dit werk. Na de première van Joël Bons’ Thirty Situations werd het werk door het Parool al omschreven als ‘een grandioos nieuw stuk dat een uur lang spannend bleef.’ Thirty Situations heeft als onderwerp het contrast tussen fragmentatie en continuïteit. We ervaren het leven vaak als fragmentarisch en toch is het een doorgaande stroom. Zo is het stuk zowel een aaneenschakeling van fragmentarische elementen als één groot continuüm – een mozaïek van allerlei ‘situaties’ in afwisselende muziekstromen. Het nieuwe werk is op het lijf geschreven van de musici van het Nieuw Ensemble, waarbij ruimtelijke elektronica het klankbeeld verrijkt.
Door financiële perikelen en het terugschroeven van de subsidies ziet het Nieuw Ensemble zich genoodzaakt om na 39 jaar activiteiten aan het einde van 2019 te stoppen. November Music is trots een van de laatste concerten van dit fantastische ensemble te presenteren op de slotavond van het festival. Een mooier slotakkoord is niet denkbaar. Na afloop brengen we een toost uit op de verdiensten van het Nieuw Ensemble en de toekomst van de nieuwe muziek.
(!) Van 19.30 – 20.00 uur draaien we in de Verkadefabriek Clubzaal een collage van filmfragmenten en home video’s uit de rijke historie van het Nieuw Ensemble. In vogelvlucht trekken de jaren de eerste vijfentwintig jaar van het ensemble voorbij.
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Ernst von Siemens Musikstiftung, Prins Bernhard Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds en Société Gavignies.

programma:
Joël Bons – Thirty Situations

Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard

Opname: Wijnand de Groot, E06976