Search for:
spinner

Peru

vr 14 mrt 2008

Op de hoes zien we een Peruviaanse muzikant die een Andesharp bespeelt. De LP bevat opnames van muziek die Gerard Kremer heeft gemaakt in de Andes gebergte van Peru. De klank van de Andes vindt zijn oorsprong in traditionele Indiaanse muziek, Spaanse orquesta en Europees kerkelijke muziek; en zo zijn ook instrumenten uit deze drie stromingen volop te horen. Indiaanse instrumenten zoals de Andes harp en blaasinstrumenten zoals de siku of zampoña (panfluit), quena, pinkullo, moceños en tarkas; de Charango gitaar en de Spaanse gitaar; en, niet te vergeten, de viool. Naast een aantal opnames van muziek uit centraal Peru, heeft Kremer vooral de muziek uit het zuidelijke Andesgebied opgenomen. De Huayno is daar een van de meest populaire vormen: Mestizo gezang met Charango gitaar en Andes harp. Dichterbij de muziek die gespeeld werd voor de komst van Colombo zullen we waarschijnlijk nooit kunnen komen… maar het compleet vernietigen van een gehele cultuur ging gelukkig niet zomaar, en het beinvloeden gaat tegenwoordig ook de andere kant op. Wie kent “El Condor Pasa” niet, dankzij Simon en Garfunkel? Dit lied, geschreven door Daniel Alomias Robles, was oorspronkelijk een ‘operetta’ bestaande uit een Fox Incaico, gevolgd door een Mestizo, een Pasacalle en een Huayno fugue – drie traditioneel ritmefiguren uit de Andesgebergte. Een tijd geleden zag men overal in Nederlandse steden groepen Zuid-Amerikaanse muzikanten spelen. Ze kwamen uit Chili, of Bolivia, of Peru – en je kon zien wie net aangekomen en wie een oudgediende was, want hoe langer het verblijf in Europa hoe langer het haar… en hoe Indiaanser het voorkomen. Je kon ze trouwens ook zien vertrekken op Schiphol: de haren weer kort, de kleding modieus Europees, de gympen spieksplinter nieuw. Maar de muziek die ze ons brachten was wel degelijk ‘the real thing’ – luister maar naar de liedjes op dit LP.