spinner

De Nacht: Klassiek

Uitzending #3. Arthur Olof maakte voor de Concertzender bijna honderd programma’s over Russische muziek uit de twintigste eeuw.

 

Voor zijn dood in 2014 werkte hij de scripts van de uitzendingen om tot een boek dat ‘De kunst om te overleven’ is gaan heten en in juni verschijnt. Naast de tekst krijgt het links naar de site van de Concertzender, zodat je tijdens het lezen de bijbehorende muziek kunt beluisteren. Ter voorbereiding van deze uitgave maken wij deze nachtprogramma’s.

Arthur wijdde twee uitzendingen aan muziek, geschreven ter nagedachtenis aan Sjostakovitsj en zei geen waardiger componist te kennen om zo’n programma te openen dan Alfred Schnittke.

  • Schnittke Prelude in memoriam Dmitri Sjostakovitsj.

Aleksandr Loksjin componeerde in 1978 een kwintet ter nagedachtenis aan Sjostakovitsj, die altijd grote waardering had betuigd voor zijn talent.

  • Loksjin Strijkkwintet

Dmitri Smirnov schreef ter nagedachtenis van Sjostakovitsj zijn Zevende Strijkkwartet.

  • Smirnov Zevende Strijkkwartet

Ook Smirnovs dochter Alissa maakte een eerbewijs.

  • Firsova ‘Celebration’

In een eerdere aflevering van de programmaserie ‘Oorgetuige’ noemde Arthur de vijfde symfonie van Tisjtsjenko’s een gedenkteken van monumentale omvang. Eenzelfde kwalificatie verdient de Twaalfde Symfonie van de Poolse componist Mieczysƚaw Weinberg.

  • Weinberg Twaalfde Symfonie

Relatief laat begon Edison Denisov zich te interesseren voor muziek. Vlak voor de voltooiing van zijn studie wiskunde besloot hij componist te worden. Hij stuurde zijn werk op aan Sjostakovitsj, die de hem onbekende afzender niet alleen netjes beantwoordde, maar zelfs aanmoedigde om door te gaan.  Zijn eerste internationale erkenning kreeg Denisov met de cantate ‘Le soleil des Incas’.

  • Denisov ‘Le soleil des Incas’

Denisov hield van de Franse cultuur en in de loop der tijd ontstond er een hechte band met het Franse muziekleven. Voor de twintigste verjaardag van het Orchestre de Paris componeerde Denisov zijn Eerste symfonie.

  • Denisov Eerste Symfonie

In zijn ‘Requiem’ combineert Denisov delen uit de bijbel en de aloude Latijnse dodenmis met teksten van de schrijver Francisco Tanzer. Woorden en zinsneden uit verschillende talen worden door elkaar gebruikt: ‘Still se pose la question Gott gut good god?’

  • Denisov Requiem

Hoe radicaal Denisov ook zijn oor te luisteren legde bij de naoorlogse avant-garde van Boulez en Stockhausen, hij bleef met lange lyrische melodielijnen en aandacht voor klankkleur loyaal aan het symfonische idioom van zijn leraar en grote voorbeeld Sjostakovitsj.

  • Denisov Tweede Symfonie

In aflevering #32 vertelt Arthur dat de jonge Sjostakovitsj in 1929 van regisseurs Kozintsev en Trauberg de uitnodiging kreeg om muziek te componeren bij de film ‘Nieuw Babylon’.

  • Sjostakovitsj ‘Nieuw Babylon’

We eindigen dit programma met het Zevende Strijkkwartet van Sjostakovitsj, dat hij in 1960 componeerde.

  • Sjostakovitsj Zevende Strijkkwartet

 

Samenstelling: