spinner

Het Paleis van de Weemoed

za 30 mei 2020 20:00 uur

Jazz, blues en het kauwgomplaatjesgevoel: Satchmo

Satchmo in Het Paleis: ‘Je kunt niets op de trompet spelen dat niet van hem komt,’ zei Miles Davis, ‘zelfs geen moderne shit. Ik kan me niet heugen dat hij slecht klonk op de trompet. Nooit!’
Met z’n revolutionaire cornet- en trompetspel ontwikkelde Louis Armstrong de grammatica voor de jazzmuziek. In de jaren twintig leidde hij ’the hottest band ever to sit on a handstand’ en waar voor anderen de hoge C het hoogst haalbare was, sloot Armstrong met z’n sterke lippen solo’s af met een hoge F.
Zijn betekenis voor de muziek is vergeleken met die van de oerknal voor het heelal.
Ook als vocalist was Satchmo, met stembanden van schuurpapier, baanbrekend. In de jaren twintig hielden zangers in Chicago als het regende hun hoofd uit het raam in de hoop daarna net zo verkouden te klinken als hij.
Bing Crosby, Frank Sinatra, Billie Holiday, maar ook Ray Charles en Aretha Franklin, allemaal zijn ze schatplichtig aan hem.
In z’n nadagen werd hij velen te clownesk en nogal wat zwarten vonden dat hij de ‘Uncle Tom’ uithing om blanken te behagen.
Maar, zei hij zelf, ‘sinds Hello Dolly kennen meer mensen mij dan ooit tevoren.’
Louis Armstrong: van Grote Vernieuwer tot Muzikale Clown.
Samenstelling & presentatie: