De muziek van Madredeus.
In 1985 start de Portugese formatie ‘Madredeus’ genoemd naar een wijk in Lissabon. Spil van de groep is Pedro Ayres Magalhaes. De band maakt muziek als ragfijn zijde, geweven rond de stem van zangeres Teresa Salgueiro. 17 jaar was ze als ze in de band treedt. Met haar ijle, breekbare en fluisterende stem is ze meteen het hart van de groep. De muziek neemt een eigen plek in in de Portugese muziek. Bijna beeldend, sfeervol en doordrenkt van melancholie is hun sound. Muziek waar af en toe de fado in doorklinkt en die bij het beluisteren het gevoel oproept van alles waar de saudade over gaat. Muziek die ook iets tegenstrijdigs lijkt op te roepen, gejaagdheid en rust.
In 1987 verschijnt de debuut-cd ‘Os dias da Madredeus’. Het album wordt opgenomen in een kerkje waardoor het geluid nog serener wordt.
De groep maakt een keer een grote verandering in de bezetting door. Een crisis zoals zij het zelf omschrijven. Maar ze komen snel terug. De cello en het accordeon verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt een synthesizer. Deze zorgt voor een geluid dat als een soort van vitrage achter de muziek hangt. Centraal blijft de prachtige stem van Salgueiro.
De band speelt zichzelf in de film ‘The Lisbon Story’ van Wim Wenders. Tegen een decor van het meer onbekende Lissabon past de muziek van Madredeus perfect. Inmiddels heeft Madredeus 14 albums uitgebracht. Drie live-albums waarvan een met het Vlaams Radio Orkest.
Met hun laatste cd ‘Feluas de Tejo’ lijkt de band meer aansluiting te zoeken bij de hedendaagse ‘fadista’s’ die ook in ons land zo populair zijn. De muziek is extroverter en de stem van de zangeres komt meer los van de muziek.
In deze Metamorfosen geven we een beeld van de groep en hun muziek. Het programma wordt eerder op de dag voorafgegaan door Wereldmineralen waarin aandacht voor het eerste live-concert dat op cd werd gezet. Het dateert uit 1991 en de band bestaat nog uit de oorspronkelijke bezetting met cello en accordeon. Speciale gast is de dan 65 jarige Carlos Paredes op de ‘guitarra portuguesa’.