spinner

Dhroeh Nankoe

27 november 2004, Rasa, Utrecht

Thema: Wereld
Genre: Wereldmuziek
Componist: Traditional
Opnametechniek: Sabrina ter Horst

Hippies met een ticket richting India en terug zorgden ervoor dat in de jaren zestig van de vorige eeuw de Indiase klassieke muziek op de westerse podia bekend werd. Maar India kent ook een veelheid aan regionale stijlen, ontwikkeld in de dorpen en aan de hofjes van lokale heersers zoals in de deelstaten Uttar Pradesh en Bihar.

In de negentiende eeuw ronselden de Nederlanders daar arbeiders voor werk op de plantages in Suriname. Die namen hun muziek mee en daaruit ontwikkelden zij baithak gana. Deze liederen worden meestal gezongen in het Hindi, de teksten zijn van religieuze aard of gaan over de liefde. Zanger Dhroeh Nankoe gaf het in Suriname ongebruikelijke strijkinstrument sarangi weer een plek in het begeleidingsensemble, dat verder bestaat uit bansuri (dwarsfluit), dhol (tweevellige trommel) en danthaal (ijzeren staaf). Het concert bestaat uit twee delen; eerst klinkt de oorspronkelijke muziek uit India, daarna de Surinaamse variant.

Dhroeh Nankoe (1960) zanger/componist van Surinaams-Hindoestaanse afkomst, leerde al op jonge leeftijd diverse instrumenten bespelen zoals orgel, accordeon, harmonium, tabla, dhool en mandoline. Later legde hij zich toe op zang en compositie. Hij studeerde bij Jacoba van der Meer, Khan Bandhu, Ustad Zia Mohiudin Dagar en Pandit Haripersad Chaurasia en studeerde als eerste af in de klassieke Indiase zang aan het conservatorium van Rotterdam. Dhroeh Nankoe doceert Indiase zang op het Koninklijk conservatorium van Den Haag. Verder treedt hij veel op in binnen- en buitenland. Het Dhroeh Nankoe Ensemble bestaat naast Dhroeh Nankoe (harmonium, zang, tanpura) uit Surindre Sati (sitar) en Niti Ranjan Biswas (tabla). Naast zijn klassieke werk is Droeh altijd op zoek naar vernieuwing. Deze vernieuwing vond hij in de vorm van Drum ’n Bass en Goa trance. Twee zeer nieuwe dansstijlen die wondere combinatie vormen met de klassieke Indiase muziek. (Bron: http://www.nposoulenjazz.nl/artiest/3896/dhroeh-nankoe/biografie)

Compositie in Raga Yaman ; Avondraga
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Compositie in Raga Yaman ; Baithak gana dhun
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Shrimat jeijete (ode aan Sita)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Nirdai Mohan (ondeugende Krishna)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Kanha gageria (Krishna, maak alsjeblieft de kruik niet stuk)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Na jeijo more raja (ga niet weg mijn prins)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Introductie track 1
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Introductie track 2
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Baitak Gana dhun (=melodie)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Chatrang
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Gawo re man hori (O ziel, laten wij zingen over Holi)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Meri bhavna (mijn wens)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Hei deja terie (geeft U mij alstublieft uw genade)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Pajelia (enkelbelletjes)
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
Toegift
Traditional
Dhroeh Nankoe Ensemble
DHROEH NANKOE ENSEMBLE