Genre: Strijkkwartet
Componisten/uitvoerenden: Chiel Meijering | Guus Janssen | Klaas ten Holt
Opnametechniek: Sem de Jongh
Drie thematisch verbonden stukken, niet in samenhang bedoeld maar prima bij elkaar passend.
Orkater, voorheen Hauser Orkater, levert al zo’n vijftig jaar puike voorstellingen af. Hun schouwspelen gaan over de grote dingen des levens en genieten vooral bekendheid en goedkeuring van een typisch theaterpubliek. Toch is Orkater van huis uit een muziekgroep. Een muziektheatergroep, dat wel – hun naam heeft niets met orka’s en katers te maken maar is een knutselwoord uit ‘orkest’ en ‘theater’. Maar toch, een muziekgroep. In hun eerste jaren waren ze een artistieke band in de trant van Braak, later verschoof de focus naar modern klassiek.
In dit programma laten ze de muziek duidelijk prevaleren boven het drama. Er is een overkoepelend thema, dat is duidelijk, maar een verhaal is er niet. Er klinken drie werken van hedendaagse componisten die direct of indirect iets met dood en duivel te maken hebben. Drie verschillende componisten. Klaas ten Holt bijvoorbeeld, dat is een discipel van de Haagse School. Zijn muziek is strak, met een venijnig randje. Zoals dat hoort bij een discipel van Andriessen is hij een antiromanticus. Hij kan heel veel met Madame Bovary, de realistische roman van Gustave Flaubert waarin de romantiek genadeloos gesloopt wordt.
Guus Janssen komt uit de jazz- en improvisatiehoek. Kenners weten dan al: Amsterdamse School. Bij zulke componisten gaat het er vaak speels en grillig aan toe. Niettemin kiest Janssen voor een zeer strak thema: de Faust-legende. Hoe zal dit uitpakken? We horen het in deze wereldpremière.
Chiel Meijering is de man van de popart. Muziek is bij hem niet gauw te licht. Voor zijn Girlssss-suite, waarvan “Kiss of fire” een deel is, baseerde hij zich op de popart van Andy Warhol. We kennen natuurlijk de zeefdrukken van Marilyn Monroe. Ook Chiel Meijering, nooit vies van een beetje controverse, baseert zich voor deze serie op mooie bekende vrouwen.