Genre: Elektronische muziek
Componisten/uitvoerenden: Jan Welmers | René Uijlenhoet
Opnametechniek: Kees van de Wiel, Sem de Jongh
Een huwelijk van elektronica en akoestica, in Nederlands meest technische stad.
In Eindhoven begon midden jaren vijftig de elektronische muziek in Nederland. Het was hier, in een geluidslab van Philips, dat Dick Raaijmakers zijn eerste composities voor geluidsband realiseerde. Raaijmakers verkaste al gauw naar Den Haag, waar hij met zijn Delfse vakbroeder Jan Boerman de elektronische muziek verder ontwikkelde, maar als plek waar grootste daden waren verricht – en als bolwerk van kunst met weinig verleden en veel toekomst – stierf de elektronische muziek in Eindhoven zeker geen zachte dood.
Ook nu nog is de TU/e een geschikte plek voor elektronische concerten. Centraal in dit concert staat René Uijlenhoet, eigenlijk Rotterdammer maar met zijn tapecomposities toch een buitenbeentje in de havenstad. We horen twee werken van hem: De Voorzienigheid, waarin de elektronica het rijk alleen heeft, en Dialogo, waarin we het orgel horen. Het orgel treedt hier trouwens vaker samen op met de elektronica. Geen gekke combinatie natuurlijk, want het orgel is eigenlijk een mechanische synthesizer en als zodanig een natuurlijke bondgenoot van alle apparaten die nieuwe en/of kunstmatige geluiden voortbrengen – hetzij als imitatie van bestaande instrumenten, hetzij originele.
Naast Uijlenburg horen we akoestische en elektronische klanken van diverse andere jonge meesters. Ondanks hun soms exotische namen studeerden ze alle in Nederland en wonen ze er vaak nog.