
Op de hoes een schitterend oude kleurenfoto met de meester himself, omringd door zijn orkestleden. Op de achterkant een onwaarschijnlijk verhaal geschreven door Rud Niemans dat in het kort hierop neerkomt:
Op 6 maart 1936 zette Max Woiski als derdeklas passagier van een KNSM-boot uit Paramaribo voet aan Nederlandse wal. Als kind in Suriname had hij al flageolet leren spelen, en hij wilde graag profmuzikant worden in Nederland – geen boekhouder zoals zijn ouders graag hadden gezien. Na wat gigs als gitarist (want dat instrument beheerste hij ook al) is het hem gelukt om als flageoletspeler in allerlei orkestjes deel te nemen. Hij begon enig bekendheid te krijgen in binnen en buitenland. Samen met zijn meisje Alma – hij had haar uit Suriname laten overkomen – trad hij bijvoorbeeld negen maanden op in “Villa d’Este” in Parijs. Terug in Nederland volgden optredens in Den Haag en in Amsterdam, en hij was net met zijn eigen Cubaanse orkest aan een engagement in Tuschinsky begonnen toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Tja. De Nazi’s hoorden liever Arische noten – wat die ook moge zijn. Maar Woiski opende juist toen zijn eigen club in de Amstelstraat: “La Cubana”, en speelde zelf in de Savoy op het Leidseplein. Helaas gingen de zaken niet goed in La Cubana (für Wehrmacht verboten) – totdat de Amerikaanse pianist Freddie Johnson er kwam spelen. Johnson werd in 1942 geïnterneerd, maar inmiddels waren La Cubana en Woiski’s flageoletspel populair genoeg om door te kunnen gaan – zij het op een andere locatie in de Leidsestraat. Merkwaardig genoeg lieten de Duitsers La Cubana de hele oorlog- en bezettingsjaren ongemoeid tot zo’n 4 maanden voor de bevrijding. Toen moest Max Woiski z’n zaak sluiten en onderduiken. Niet voor lang: na de bevrijding heeft hij La Cubana heropend – en Surinaamse muziek beleefde een grote populariteit. Woiski stond in de hitparades met eigen composities als Piauw Piauw, Zestien April en B.B. met R. (= bruine bonen met rijst). Zijn contributie aan de ontwikkeling van de Nederlandse muzieksmaak is een behoorlijke geweest. Laten we even terug in de tijd gaan en zien waar het allemaal mee is begonnen.